مبانی نظری مدل های مدیریت دانش

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مبانی نظری مدل های مدیریت دانش :

دید کلی :
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل های مدیریت دانش بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید


توضیحات کامل :

هدف از این نوشتار مبانی نظری مدل های مدیریت دانش می باشد که در آن انواع مدل های مدیریت دانش مورد بررسی قرار می گیرند. یازده مدل مختلف و رایج از مدلهای مدیریت دانش  به تفکیک مورد تشریح واقع شده اند.

 

 


 مقدمه
مدیریت دانش, موضوعی پیچیده و پویاست. موفقیت مدیریت دانش مستلزم نگرشی سیستمی است که کلیه عوامل و اجزا و فرایندهای مدیریت دانش را مد نظر قرار دهد. هر گونه جز نگری ممکن است چالش های جدی بر سر راه موفقیت برنامه های مدیریت دانش به وجود آورد. بسیاری از سازمان ها بر این باور هستند که دانش, مهمترین دارایی آنهاست, اما در عمل کمتر به آن پایبندند. یکی از دلایل عمده این امر آن است که سازمان ها نمی دانند چگونه به سراغ مدیریت دانش بروند. برای این منظور در این بخش مدل‌های مختلف مدیریت دانش مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس نگرش و رویکردی که صاحبنظران نسبت به مدیریت دانش اتخاذ کرده اند, مدل های مختلفی شکل گرفته است. اثربخشی هر کدام از این مدل ها به موقعیت و جایگاهی بستگی دارد که سازمان در آن قرار گرفته-است.

 

 

 

- مدل عمومی دانش در سازمان
نمودار زیر مدل عمومی دانش در سازمان را نشان می دهد. همانگونه که در مدل مذکور مشاهده می شود, مدل عمومی دانش از چهار فعالیت اصلی تشکیل شده است:

 


شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان (داخل فایل خریداری شده)

 

 

1. خلق دانش: این مرحله در برگیرنده فعالیت هایی است که مرتبط با ورود دانش جدید به سیستم است که شامل توسعه, کشف و تسخیر دانش می شود (نیومن و کنارد , 1993).

 

 

2. حفظ و نگهداری دانش: عبارت است از فعالیت هایی که دانش را در سیستم ماندگار می کند (همان مأخذ). در این راستا صاحبنظران به مهم ترین عاملی که اشاره می کنند حافظه سازمانی  است و آن عبارت است از توانایی سازمان برای حفظ و نگهداری دانش. نکته مهمی که دینگ و کاربی  (1999) به آن اشاره می کنند این است که حافظه سازمانی, صرفاً توانایی نگهداری دانش های صریح را دارد. اگر سازمان ها به دنبال دستیابی به یک مدیریت دانش مؤثر هستند, نباید تنها به ایجاد و استفاده از حافظه سازمانی بسنده کنند. آنها از حافظه دیگری تحت عنوان حافظه فردی  یاد می‌کنند. این حافظه مهم ترین منبع و مخزن دانش ضمنی (نهفته) است. مدیریت دانش صرفاً زمانی مؤثر خواهد بود که این دو نوع حافظه سازمانی در کنار هم وجود داشته باشند و یکدیگر را تقویت کنند (دینگ و کوربی , 1999: 30-35).

 

 

نکته دیگری که صاحبنظران به آن اشاره می کنند وجود مراکز و درگاه‌های دانش در سازمان است. مراکز و درگاه‌های دانش در سازمان ها در حقیقت, کانون جمع آوری, سازماندهی و انتشار دانش می-باشند. این مراکز ممکن است به صورت فیزیکی یا مجازی باشند. هدف از ایجاد این مراکز هدایت افراد به سوی منابع دانش در داخل یا خارج سازمان می باشد. در این مراکز نقشه-های دانش تهیه, نگهداری و به هنگام سازی می شوند (بهات , 2001: 71). این مراکز در اصل به عنوان نقاط انشعاب تلقی می شوند که دسترسی به هر منبع دانش از طریق آنها صورت می-گیرد. به عبارت دقیق تر این مراکز علاوه بر یکپارچگی و انسجام محتوای دانش سازمان از بسیاری از دوباره کاری‌ها مخصوصاً در کسب دانش جلوگیری می کند (مک گریف , 2000: 6).

 

 

 

3. تبدیل و انتقال دانش: اشاره به فعالیت هایی دارد که در ارتباط با جریان دانش از یک بخش با یک نفر به بخش یا نفری دیگر را شامل می شود و شامل ارتباطات ترجمه, تبدیل, تفسیر و تصفیه دانش می شود.

 

 


4. بکارگیری دانش: شامل فعالیت هایی می شود که در ارتباط با اجرای دانش در فرایندهای سازمانی هستند (نیومن و کنارد , 1999: 5-7).

 

 

 

 

 


مبانی نظری مدل های مدیریت دانش
فهرست مطالب
2-1-مقدمه 10
2-2- مدیریت دانش 1
2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26
2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27
2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29
2-4-3- تکامل مدیریت دانش 31
2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32
2-4-5-فرآیند تکامل مدیریت دانش 33
2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37
2-4-6-1-تولید دانش 37
2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42
2-4-6-3- الگوبرداری 44
2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46
2-4-6-5- ذخیره دانش 46
2-4-6-6- انتشار دانش 50
2-4-6-7- بکارگیری دانش 54
2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55

2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55

2-5-2- مدل نوناکا مدیریت دانش 57

2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59

2-5-4- مدل رن جانستون مدیریت دانش 61

2-5-5- مدل ادل و گراسیون مدیریت دانش 62

2-5-6- مدل استیوهالس مدیریت دانش 64

2-5-7- مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ مدیریت دانش 65

2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان کروگ و روس (1995) مدیریت دانش 70

2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو مدیریت دانش 70

2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست مدیریت دانش 73

2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75

منابع و ماخذ

 

 

 

 

 

توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بدون هیچ تگ و تبلیغات, قابلیت پرینت دارد

 

 

 

لینک کمکی