تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ :

دید کلی :
هدف از این تحقیق بررسی تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد


توضیحات کامل :

دانلود تحقیق رشته مدیریت

تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ

 

 

 

 

 

تعریف و ماهیت تسهیم دانش

تسهیم دانش انتشار داوطلبانه مهارت ها و تجربیات اکتسابی به سایر افراد است (لاو و انگایی ,2008, ص 23). به بیان دیگر تسهیم دانش به عنوان اقدامی تعریف می شود که افراد طی آن اطلاعات مربوط را میان دیگران منتشر میکنند (بارتل و سریواستاوا ,2002). به نظر درمت تسهیم دانش بدین صورت تشریح شده که وقتی که می گوییم فردی دانش خود را تسهیم می کند , به این معنی است که آن فرد , فرد دیگری را با استفاده از دانش , بینش وافکار خود راهنمایی می کند تا او را کمک کند که موقعیت خود را بهتر ببیند. بعلاوه فردی که دانش خود را تسهیم می کند , ایده آل این است و باید از هدف دانش تسهیم شده , و کاربرد آن , و همچنین از نیازها و شکاف های اطلاعاتی فرد گیرنده دانش اطّلاع داشته باشد.

 

 این بیانگر این نکته است که همه کارکنان نیاز به تسهیم دانش خود ندارند , زیرا ممکن است دانش آنان بکار گرفته نشود و یا از آن استفاده مجدد نشود , به عبارت دیگر , تسهیم دانش زمانی مفید خواهد بود که همه کارکنان در کار خود به آن نیاز داشته باشند و یا حداقل بیشتر دانشی را که دریافت می کنند بکار گیرند. به همین دلیل است که در بعضی از سازمان ها , امکان دسترسی به مخازن دانش و پایگاه های اطلاعات برای همه کارکنان وجود دارد و در بعضی دیگر دسترسی به قسمتهایی از این مخازن دانش و پایگاه های اطلاعات برای همه کارکنان ممکن و دسترسی به قسمت هایی از آنها برای افراد خاصّی تعریف شده است. همچنین , تسهیم دانش در سازمان , در سطوح مختلف سازمانی و در داخل واحدهای مختلف و یا بین آنها , به روشهای رسمی و غیر رسمی , و در دو روش انتقال متفاوت که شامل تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش صریح می باشد , اتفاق می افتد (جعفری ,1391).

 

در خصوص رفتار تسهیم دانش دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که بعضی آن را طبیعی می دانند و بعضی نیز آن را غیرطبیعی می دانند. برای مثال داونپورت می گوید که "تسهیم دانش اغلب غیرطبیعی است" ( داونپورت ,1998, ص ( و افراد دانش خود را تسهیم نمی کنند, زیرا فکر می کنند که دانش آنها مهم و ارزشمند است. از طرف دیگر محققین دیگری معتقدند که تسهیم دانش یک تمایل طبیعی افراد دارنده دانش است. تسهیم دانش در بعضی سازمان ها هم طبیعی و در بعضی سازمانها نیز که تحت تأثیر شعار "دانش قدرت است" قرار دارند , غیرطبیعی می باشد (اسکیرم3, 2002) ولی این , دلیل اصلی نبود تسهیم دانش نیست. از طرفی در سازمان های امروزی , کارها آنچنان به کار گروهی و دانش جمعی وابسته است که این شعار دیگر کاربرد ندارد. بنا براین به جای تشویق صرف کارکنان به تسهیم دانش , بهتر این است که عوامل مؤثر بر تسهیم دانش را شناسایی کرد (اودل و گریسون , 1998).

 

 

 

 

 

 

تئوری های تسهیم دانش و عوامل موثر بر آن در سازمان بر تاکید بر الگوی وانگ
فهرست مطالب

2-1- مقدمه 11

2-2- مدیریت دانش 12

2-3- چرخه مدیریت دانش 12

2-3-1- تعریف و ماهیت تسهیم دانش 13

2-3-2- اهمیت تسهیم دانش 15

2-4- عوامل انسانی موثر بر تسهیم دانش در سازمان 15

2-5- تئوری های مربوط به تسهیم دانش 17

2-6- موانع بالقوه تسهیم دانش 19

2-6-1- موانع بالقوه فردی تسهیم دانش 20

2-7- عوامل موثر بر تسهیم دانش طبق الگوی وانگ و همکارانش(2010) 23

2-9- پیشینه پژوهش 30

2-9-1- تحقیقات داخلی 30

2-9-2- تحقیقات خارجی 31

2-10- خلاصه و جمع بندی 32

2-11- مدل نظری پژوهش 33

منابع

منابع فارسی

منابع انگلیسی

 

 

 

 

 

لینک کمکی