بررسی مدل ها و انواع تاب آوری با تشریح ویژگی ها و عوامل موثر بر آن

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن بررسی مدل ها و انواع تاب آوری با تشریح ویژگی ها و عوامل موثر بر آن :

دید کلی :
هدف از این تحقیق بررسی مدل ها و انواع تاب آوری با تشریح ویژگی ها و عوامل موثر بر آن بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد


توضیحات کامل :

دانلود تحقیق رشته روانشناسی

بررسی مدل ها و انواع تاب آوری با تشریح ویژگی ها و عوامل موثر بر آن

 

 

 

 

 

مدل های تاب آوری

2-3-4-1 مدل  گارمزی

گارمزی و همکاران (1984) سه مدل به نام های (جبرانی), (چالشی) و (محافظتی) را در خصوص تاب آوری ارائه دادند.در مدل جبرانی, عامل جبرانی متغییری است که تأثیر مواجهه را خنثی می کند. این عامل در تعامل با عامل خطرزا قرار ندارد, بلکه تأثیر مستقیم و مستقل بر پیامد مورد نظر دارد. هر دو عامل خطر زا و جبرانی در پیش بینی پیامد نقش دارند (گارمزی و دیگران, 1984, ماسن و دیگران, 1998, به نقل از زیمرمن و آرن کومار , 2001).

 

مطابق مدل چالش, عامل خطر (عامل فشار زا) خود ارتقا دهنده ی ذاتی تطابق موفق است. در این مدل استرس خیلی کم, چالش کافی را ایجاد نمی کند, همچنین سطوح بالای استرس می تواند به رفتار ناسازگارانه منجر شود. ولی سطوح متوسط استرس فرد را با چالش روبرو می کند که در صورت غلبه بر آن موجب تقویت می شود. اگر چالش به صورت موفقیت آمیز صورت پذیرد به فرد کمک می کند تا برای مشکل بعدی آماده باشد (گارمزی و همکاران, 1984). راتر (1987) این فرایند را مفهوم سازی یا مصون سازی نام گذاری کرده است. اگر چالش موفقیت آمیز نباشد فرد نسبت به خطر آسیب-پذیر می شود. به این ترتیب سطح بهینه استرس زمانی است که طی آن مواجهه با چالش موجب تقویت, سازگاری و تطابق می گردد.

 

در مدل محافظتی به منظور کاهش احتمال یک پیامد منفی یا یک عامل خطر زا در تعامل قرار می گیرند. یک عامل محافظتی می-تواند تأثیری مستقیم بر پیامد داشته باشد, اما در حضور یک عامل فشار زا, اثر آن قوی تر می شود. به نظر می رسد این مدل بیشترین سهم را در مطالعه مدل های تاب آوری به خود اختصاص داده است (بروک, نامورا, کوهن , 1989, گارمزی و دیگران, 1984).

 

 

2-3-4-2 مدل تاب آوری فلچ

فلچ  (1997) یک نوع مدل تاب آوری را بین کرد که این مدل فرایند تخریب و انسجام مجدد را در واژه سیستماتیک تعادل توضیح می دهد. اصول موضوع فلچ که (نقاط انشعاب) است, زمان تغییر وسیعی را بازنمایی می کند. تغییری که در زندگی ما رخ می دهد, سبب از بین رفتن تثبیت در ساختار بهنجار زندگی ما و حتی آشفتگی می شود. در نقطه آشفتگی به شدت آسیب پذیر می شویم و ممکن است در این نقطه شکل جدیدی از تعادل مبتنی بر (ناتوانی), (غم و اندوه) و (رفتار کنار آمدن ناکافی) ایجاد شود و یا ممکن است از آشفتگی خارج شویم و انسجام مجددی را برای سطح مؤثرتری از کارکرد نسبت به قبل به دست آوریم. این انسجام, تاب آوری است. انسجام مجدد می تواند به عنوان فرایند تجدید نظر نسبت به نگاه جهانی باشد (ریچاردسون , 1990).

 

 

2-3-5 خصوصیات تاب آوری

تاب آوری پنج خصوصیت مهم دارد. این پنج خصوصیت در زیر لیست شده اند (ابرنهام, 2009):

1- تاب آوری یک روند پویا و دینامیک است, نه یک وضعیت ثابت

2- تاب آوری موقعیتی است, یعنی یک رفتار سازگارانه در یک موقعیت ممکن است و در یک موقعیت دیگر ناسازگار باشد.

3- تاب آوری محصول تعامل ویژگی های شخصیتی ذاتی با فاکتور-های محیطی است.

4- تاب آوری در موقعیت های که چندین عامل خطر وجود دارد, پیچیده تر است.

5- تاب آوری می تواند آموختنی باشد.

 

 

بنابر این در مفهوم تاب آوری علاوه بر یکسری خصوصیات بالقوه با یکسری عوامل حمایتی بیرونی از جمله امکان آموزش دهی, کسب و یادگیری مهارت های محافظت کننده مواجه می شویم که این نکته از دیگر مفاهیم مطرح در روانشناسی مثبت گرا را به یافتن شیوه موجود در افزایش تاب آوری ترغیب می نماید.در مجموع می توان گفت که تاب آوری فرایندی پویا است که در آن تأثیرات محیطی و شخصیتی در تعاملی متقابل بر یکدیگر اثر می گذارند. پژوهش های تاب آوری الگوهای نظری رشد انسان را که پیش از این توسط اریکسون, برونفن, پیاژه, کلبرگ, گیلیان, اسکینر, مزلو و پیرس  مطرح شده بود (رایت و ماسن, 1997), مورد تأیید قرار می دهند.

 

در تمامی این الگوهای نظری, در حالی که بر ابعاد مختلف رشد انسانی(روانی- اجتماعی- شناختی- اخلاقی- معنوی) تأکید می شود, هسته مرکزی این رویکردها را این پیش فرض تشکیل می دهد که فطرتی بیولوژیک  برای رشد و کمال در هر انسان وجود دارد-طبیعت خود اصلاح گری ارگانیسم انسانی- که بطور طبیعی و تحت شرایط معین محیطی می تواند آشکار شود. همان گونه که ماسن (2001) می گوید: (هنگامی که فاجعه از سر بگذرد و نیازهای اولیه انسانی تأمین گردد, آن گاه تاب آوری احتمال ظهور می-یابد.)

 

مهم ترین نتیجه کاربردی برآمده از پژوهش های تاب آوری, این است که می توانیم توانمندی افراد را ارتقا دهیم بگونه ای که آن ها به احساس هویت و کارآمدی, توانایی تصمیم گیری, هدف گذاری و باور به آینده دست یابند و از این راه بتوانند نیازهای اولیه انسانی خود برای مهربانی, رابطه با دیگران, چالش, قدرت و معنا داری را در شرایط طاقت فرسا بعنوان کانون توجه هر  گونه مداخلات پیشگیرانه, آموزشی و رشد فردی قرار دهند (توگاد و فردریکسون , 2004).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی مدل ها و انواع تاب آوری با تشریح ویژگی ها و عوامل موثر بر آن
فهرست مطالب

2-3 تاب آوری  28

2-3-1 تعاریف تاب آوری  29

2-3-2 روان شناسی مثبت گرا و تاب آوری  30

2-3-3 انواع تاب آوری  30

2-3-3-1 تاب آوری عمومی  31

2-3-3-2 تاب آوری حقیقی  31

2-3-4 مدل های تاب آوری  32

2-3-4-1 مدل های گارمزی  32

2-3-4-2 مدل تاب آوری فلچ  33

2-3-5 خصوصیات تاب آوری  33

2-3-6 عوامل موثر بر تاب آوری  35

2-3-6-1 ویژگی های افراد تاب آور  35

2-3-6-2 نقش محیط در تاب آوری  36

2-3-6-3 خودکارآمدی در افراد  37

2-3-6-3-1 دستاورد های عملکرد  38

2-3-6-3-2 تجربه های جانشین  38

2-3-6-3-3 ترغیب کلامی  39

2-3-6-3-4 حالت های فیزیولوژیک  39

2-3-7 راه های ارتقا تاب آوری  40

2-3-7-1 مهارت در حل مساله  40

2-3-7-2 کفایت اجتماعی  41

2-3-7-3 نگاه رو به آینده  42

2-3-7-4 نقش والدین  42

2-3-8 راهکارهای عملی برای افزایش تاب آوری  43

2-3-9 اهمیت تاب آوری در دوره نوجوانی  44

2-4 پیشینه پژوهشی متغییرها  45

2-4-1 تاب آوری  45

2-4-2 فرزندپروری  46

2-4-3 ویژگی های شخصیت  48

 

 

 

لینک کمکی