مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارآفرینی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارآفرینی :

دید کلی :
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارآفرینی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید


توضیحات کامل :

دانلود مبانی نظری رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارآفرینی

 

 

 

 

 

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی واژه‌ای است جدید که از معنی کلمه‌اش نمی‌توان به مفهوم واقعی آن پی برد. این واژه به جای کلمه Enterpreneurship به کار می‌رود که در اصل از کلمه فرانسوی Enterprendre به معنای (متعهد شدن) نشأت گرفته است. برای کارآفرینی تعاریف مختلفی ارائه شده است که در اینجا به چند مورد اشاره می‌شود:

 

پیتر دراکر (پدر علم نوین): کارآفرینی را همانا بکار بردن مفاهیم و تکنیک‌های مدیریتی؛ استانداردسازی محصول؛ بکارگیری ابزارها و فرایندهای طراحی و بنا نهادن کار بر پایه آموزش و تحلیل کار انجام شده می‌باشد (نظری, 1391).

 

کارآفرینی: فرایندی که بتواند با استفاده از خلاقیت, چیز نوئی را همراه با ارزش جدید با استفاده از شناخت زمان,منابع و بکارگیری ریسک و همراه کردن (همراهان) بوجود آورد, کارآفرینی نامیده می‌شود (نظری, 1391).

 

رابرت رونستات : کارآفرینی روند پویایی در جهت افزایش و ایجاد سرمایه است. این کار توسط کسی انجام می شود که خطر از دست دادن زمان یا فرصت های شغلی دیگر را در جهت ارزش برای یک محصول یا خدمت می پذیرد (شاه حسینی, 1390).

 

هینونی و پویکی جوکی  (2006) عنوان می‌دارد که کارآفرینی عامل حیاتی در زایش ایده‌های جدید, خلق شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای جدید و به طور کلی پرورش است.

کارآفرینی فرایندی است که فرصت‌ها, منابع و کارآفرینان را به هم مرتبط کرده, همان‌گونه که شومپتیر هم اشاره می‌کند, کارآفرینی نیروی برهم‌زننده اقتصاد است که رویدادها و نتایج بلند‌مدت را شکل داده و برای اینکه موقعیت‌های مناسبی خلق کند, موقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی را تغییر می‌دهد (آواستی , 2011).

 

در آخر تعریف دیگری از کارآفرینی که توسط هیسریچ  ارائه شده و تقریباً اکثر صاحب‌نظران در مورد آن اتفاق نظر دارند به شرح زیر است:

فرایند خلق چیزی با ارزش و متفاوت از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی, همراه با خطر مالی, روانی و اجتماعی به منظور دریافت پاداش‌های مالی, استقلال و رضایت شخصی (هادیزاده, 1391).

 

 

2-13-2-کارآفرین کیست؟

ویلیام بای گریو  از صاحب‌نظران برجسته‌ی کارآفرینی, مهم‌ترین ویژگی‌های شخصی کارآفرینان را در قالب مدل (10D) خلاصه می‌کند که تمامی این ویژگی‌ها با حرف (D) آغاز می‌شود. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

 

1- خیال‌پردازی  : کارآفرینان در خصوص این‌که دوست دارند در آینده برای آن‌ها و کسب‌و‌کارشان چه اتفاقی بیافتد, چشم‌اندازی ترسیم می‌کنند؛ و مهم‌تر آن‌که توانایی اجای رویاهای خود را دارند.

2- قاطعیت  : کارآفرینان افرادی هستند که به سرعت تصمیم‌گیری می‌کنند و تعلل نمی‌ورزند. سرعت آن‌ها در تصمیم‌گیری, عامل کلیدی موفقیت آن‌ها محسوب می‌شود.

3- اهل عمل  : زمانی که آن‌ها گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند, تا آن‌جایی که امکان داشته باشد, آن را با سرعت زیاد به اجرا درمی‌آورند.

4- عزم راسخ  : آن‌ها افرادی هستند که کسب‌و‌کار مخاطره‌آمیز خود را با تعهد کامل اجرا می‌کنند. آن‌ها به ندرت دلسرد می‌شوند؛ حتی زمانی که با موانعی غیرقابل نفوذ مواجه می‌شوند.

5- فداکاری  : کارآفرینان کسانی هستند که خود را فدای کسب‌و‌کار می‌کنند و بعضی اوقات به خاطر فداکاری در راه کسب‌و‌کار خود, وقت کمتری را صرف دوستان و خانواده خویش می‌کنند و به تبع آن هزینه‌ی زیادی در این خصوص می‌پردازند. آن‌ها افرادی خستگی ناپذیرند, به گونه‌ای که دوازده ساعت در روز یا هفت روز هفته را کار می‌کنند.

6- دلبستگی  : کارآفرینان به آن‌چه که انجام می‌دهند عشق می‌ورزند و این دلبستگی و عشق به کار, آن‌ها را در مواجهه با تنگناها و مشکلات صعب‌العلاج روی پا نگه می‌دارد. این عشق به کار و تولید موجب اثربخشی فروش محصولات و خدمات در آن‌ها می‌گردد.

7- موشکافی  : کارآفرینان مسائل و موضوعات مربوط به شروع و رشد کسب‌و‌کار خود را موشکافانه مورد بررسی قرار داده و حتی موضوعاتی جزیی را که دارای اهمیت کمتری هستند, از نظر دور نمی‌دارند.

8- کنترل سرنوشت کاری  : کارآفرینان به جای آن‌که دیگران سرنوشت آنان را رقم بزنند, سرنوشت کاری خود را به دست می‌گیرند.

9- ثروت‌اندوزی  : سودآوری و درآمدزایی هدف و محرک اصلی کارآفرینان نیست, ولی پول بیشتر, به عنوان معیار و ملاک موفقیت آن‌ها محسوب می‌شود. فرض آن‌ها این است که اگر در کارشان موفقیت داشته‌اند پس باید پاداش بگیرند.

10- توزیع ثروت  : کارآفرینان مالکیت کسب‌و‌کار خود را با کارکنان کلیدی و کسانی که در موفقیت آن‌ها نقش کلیدی داشته‌اند, تقسیم می‌کنند (احمدپور داریانی و مقیمی, 1391).

 

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کارآفرینی
فهرست مطالب

فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش 8

2-13-کارآفرینی 9

2-13-1-کارآفرینی چیست؟ 9

2-13-2-کارآفرین کیست؟ 10

2-14-فرایند کارآفرینی 12

2-15-انواع کارآفرینی 16

2-16-اهمیت و نقش کارآفرینی 18

2-17-ضرورت کارآفرینی در سازمان های ورزشی 19

2-18-مزایای کارآفرینی 20

2-19-انواع مدل های کارآفرینی 21

2-19-1-مدل های محتوایی 21

2-19-2-مدل های فرآیندی 22

2-20-موانع کارآفرینی 24

2-21-پیشینه تحقیق کارآفرینی 26

2-21-1-مطالعات داخل کشور 26

2-21-2-مطالعات خارج از کشور 31

منابع 37

 

 

 

لینک کمکی