بخشی از متن ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن :
دید کلی :هدف از این تحقیق بررسی ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن می باشد
توضیحات کامل :
دانلود تحقیق رشته مدیریت
ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن
مقدمه
در دو دهه اخیر, مدیریت موفق علاوه برترکیب مهارتهای فنی- انسانی و ایجاد زمینهای برای کارایی و اثربخشی, نیاز به تواناییهای جدید دیگری دارد, بههمین دلیل مدیران برای موفقیت به نگرش, طرز تلقی و ذهنیتی نیازمندند که بتواند آنها را در رویارویی و شناخت نیروهای داخل و خارج سازمان یاری دهد (رضائیان, 1370). موفقیت بهکارگیری شیوهها و تکنیکهای مدیریت متضمن ایجاد پلی محکم و استوار بین این روشها و فرهنگ و راه و رسم زندگی در هر جامعه و هر نظام اجتماعی است, و اگر بپذیریم که ویژگیهای فرهنگی جوامع مختلف با یکدیگر تفاوت دارد, میتوان ادعا کرد که رفتارها, عملکردها, و حتی هدف زندگی آنها نیز از تفاوتهای چشمگیری برخوردار است, بسیاری از صاحبان اندیشه, فرهنگ سازمانی را مجموعهای از نگرشها و باورهای مشترکی میدانند که بر رفتار افرد تأثیر میگذارد, و همین ویژگی موجب جدایی دو سازمان یا مؤسسه از یکدیگر میشود (میرسپاسی, 1376).
شرایط محیطی بهحدی پیچیده, پویا و نامطمئن شده که سازمانها نمیتوانند با تغییرات سطحی و ظاهری در ساختارها, روشها, سیستمها و... بقای بلندمدت خود را تضمین کنند. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصتهای احتمالی, ناچارند ظرفیتها و توانمندیهای درونی خود را بشناسند, ضعفها و قوتهای فرهنگی خود را شناسایی کنند و به ترمیم و اصلاح ضعفها و تقویت قوتهای خود بپردازند (Tabrizi, 2005, 142). در یک سازمان, فرهنگ سازمانی فضایی است که موجب تمایز سازمان از دیگر سازمانها میشود و در واقع به سازمان شخصیت منحصر بهفرد میدهد و در نتیجه هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص میکند (Ameri, Sheikhalizadeh, 2006).
2-1-2) منشا و چگونگی شکلگیری فرهنگ سازمانی
یکی از جنبههای پیچیدگی فرهنگ سازمانی نحوه ایجاد آن است. چگونه دو سازمان با زمینههای محیطی و رهبران مشابه در طی سالیان بهگونهای متفاوت عمل میکنند. چرا بهنظر میرسد بعضی اجزای فرهنگ به دفعات در برابر تغییرات پایداری میکنند و برخی دیگر از اجزا با وجود اینکه هدف خاص و مفیدی ندارند ادامه حیات میدهند و چرا گاهی اوقات همین اجزا با توجه به تلاش رهبران و برخی افراد برای ایجاد تغییر در آنها به همان کل باقی میمانند (ممیزاده, 1373, 32).
ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن
فهرست
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری فرهنگ سازمانی
2-1 فرهنگ سازمانی
2-1-1 مقدمه 16
2-1-2 منشأ و چگونگی شکلگیری فرهنگ سازمانی 17
2-1-3 تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی 18
2-1-4 انواع فرهنگ سازمانی 22
2-1-5 ابعاد فرهنگ سازمانی 24
2-1-6 مدلهای فرهنگ سازمانی 27
2-1-6-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد 27
2-1-6-2 فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین 28
2-1-6-3 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد 28
2-1-6-4 فرهنگ سازمانی از دیدگاه کویین 29
2-1-6-5 فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون 29
2-1-7 عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی 34
2-1-8 مدیریت فرهنگ سازمانی 35
2-1-9 فرهنگ در سازمانهای قدرتمدار 37
2-1-10 تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی 39
منابع
