مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات در سازمان 62 صفحه

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات در سازمان 62 صفحه :

دید کلی :
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات در سازمان بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید


توضیحات کامل :

این نوشتار فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت با نوضوع مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات در سازمان می باشد. در ایتدا به ادبیات و چارچوب نظری فناوری اطلاعات در سازمان می پردازیم. مولفه‌های فن‌آوری اطلاعات را بررسی میکنیم. نظر دانشمندان مختلف را راجب به آن تشریح میکنیم. دلایل رضایت و عدم رضایت از فناوری اطلاعات را بیان می کنیم. در ادامه سیستمهای اطلاعاتی در سازمان تشرح می شوند. مزایا و محدودیت های فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در سازمان گفته خواهد شد. در بخش دوم نیز   پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات در سازمان در پژوهش های داخلی و خارجی بررسی و تبیین می گردد.

 

 

 

فن‌آوری اطلاعات واژه‌ای است که در بر گیرنده دو موضوع محاسبات  و ارتباطات می‌باشد. تعابیر مختلفی از این واژه ارائه شده است, در یکی از تعابیر, به پردازش اطلاعات اداری محدود شده است و در تعبیر دیگر به کاربرد رایانه در امور تولیدی مانند استفاده از آدم واره‌ها و کنترل‌های از راه دور اشاره دارد. (مومنی, 1372, ص 191)(اصطلاح فن‌آوری اطلاعات برای توصیف فن‌آوریهایی بکار می‌رود که ما را در ضبط ذخیره‌سازی, پردازش, بازیابی, انتقال از طریق فاکس, میکروگرافها ارتباطات از راه دور, همچنین فن‌آوریهای قدیمی‌تر بایگانی اسناد, ماشین‌های محاسباتی مکانیکی, چاپ و حکاکی را در بر می‌گیرد. (بهان, هولمز, 1377, ص 5) 

 

 

فن‌آوری اطلاعات بر بکارگیری سیستمهای اطلاعات, ارتباطات و سیستمهای مکانیزاسیون اداری بنام کامپیوتر تاکید دارد. (تهرانی, تدین, 1379, ص 9)می‌توان گفت فن‌آوری اطلاعات در تعریف محدودش به جنبه‌های مرتبط با فن‌آوری یک سیستم اطلاعاتی اشاره دارد و شامل: سخت‌افزار, بانک اطلاعاتی, شبکه‌های نرم‌افزار و دیگر ابزارها می‌باشد در این تعریف فن‌آوری اطلاعات: می‌توان بعنوان یک زیر سیستم, سیستم اطلاعاتی در نظر گرفته شود. برخی مواقع فن‌آوری اطلاعات را مترادف سیستمهای اطلاعاتی نیز بکار می‌برند و یا حتی می‌توان بعنوان یک مفهوم گسترده‌تر, در بر گیرنده چندین سیستم اطلاعاتی, کاربران و مدیریت بکار رود.(Turban & others,1996. P:9)

 

 

در تعریف دیگری گفته شده است که فن‌آوری اطلاعات یک طبقه‌بندی وسیع از تکنیکهای ارتباطات است که سریعا به چگونگی ارتباط مدیران اثر می‌گذارد و شامل دستگاه ضبط نوارهای ویدئویی, وسایل و خدمات پاسخگویی تلفنی, سیستمهای تلویزیونی مدار بسته و دستگاه پست تصویری می‌باشد.(Lewis & others. 1995, P:392)در یک جمع‌بندی کلی فن‌آوری اطلاعات را می‌توان نقطه همگرایی الکترونیک, پردازش داده و ارتباطات دور برد  دانست. این همگرایی دو جنبه دارد: نخست از میان رفتن فاصله‌ها و در نتیجه قرار گرفتن رایانه‌های سابقا مجزا از هم در یک شبکه گسترده جهانی, و دوم رایانه‌ای شدن سیستمهای ارتباطات دور برد که باعث ایجاد ظرفیتهای جدیدی, در انتقال صدا و تصویر می‌شود. این همگرایی دو وجهی ابزارهای جدیدی را برای گردآوری, ذخیره‌سازی, پردازش, سازمان‌دهی, انتقال و نمایش اطلاعات در اختیار انسان قرار می‌دهد. (فرنه, 1375, ص 132)

 

 

 

پیشرفتهای,حاصل در زمینه فن‌آوری اطلاعات را می‌توان بی‌واسطه ناشی از پیشرفت اخیر میکرو الکترونیک دانست. زیرا نتایج علمی و مرتبط با فن‌آوری بدست آمده در عرصه ترانزیستورها, نیمه‌هادیها  و مدارهای یکپارچه , و تراشه‌ها , چنان بوده است که امروزه نقش چسبی را دارد که بخش‌های گوناگون سازمان را به یکدیگر پیوند می‌دهند. این عامل همچون تیری در ترکش مدیریت بوده و همزمان ابزار کنترل و نوآوری است.(Turban, 1996. P:13)

 

 

 


تکنولوژی اطلاعات, امروزه از مدارهای الکترونیکی برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند. تکنولوژی اطلاعات جایگزین و یا مکمل توانایی‌های جسمی انسان شده است و این مورد در مقایسه با تکنولوژی مکانیکی که جایگزین توانایی‌های جسمی انسان است قابل توجه است, عده‌ای معتقدند که تکنولوژی اطلاعات تنها برای فعالیتهایی قابل کاربرد است که تحت عنوان (پردازش داده) و بایگانی اطلاعات قرار می‌گیرند, در حالی که عده‌ای دیگر هرگونه کاربرد و استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند رباتها در اتوماسیون تولید را نیز تحت عنوان تکنولوژی اطلاعات می‌دانند. نظر منطقی دیگر آنست که مفهوم تکنولوژی اطلاعات آن کاربردها و مواردی را در بر می‌گیرد که تا حدی در بر دارنده پردازش الکترونیکی داده‌هاست. (Child, 1984, P:20)

 

 

 


مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات در سازمان 62 صفحه
فهرست مطالب
مبانی نظری فناوری اطلاعات 1
فصل دوم :ادبیات نظری و تجربی تحقیق 1
قسمت اول:فن‌آوری اطلاعات 3
مقدمه: 4
تکنولوژی (فن‌آوری) : 6
1- پژوهش وود وارد: 8
3 ـ مطالعات جیمز تامپسون: 13
تعریف فن‌آوری اطلاعات: 15
تاریخچه فن‌آوری اطلاعات: 17
مولفه‌های فن‌آوری اطلاعات: 23
معرفی چند نمونه از فن‌آوریهای اطلاعاتی: 24
ـ کاربرد فن‌آوری اطلاعات در سازمانها: 27
ب) کاربرد اطلاعاتی: 28
ناخشنودی از فن‌آوری اطلاعات در سازمان: 29
خشنودی از فن‌آوری اطلاعات در سازمان: 30
2 ـ بیمارستان کینگستون: 31
سیستم اطلاعاتچیست؟ 32
سیستمهای اطلاعاتی در سازمان: 36
1 ـ سیستم اطلاعات مدیریت(MIS) 36
سیستمهای اطلاعات مدیریت چهار گونه گزارش تولید می‌کند: 37
ـ سیستمهای پشتیبانی تصمیم‌گیری با بازده قوی: 39
خصوصیات سیستمهای پشتیبانی تصمیم‌گیری: 39
ـ عوامل مهم در موفقیت سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری: 41
معماری سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری: 42
سیستم اتوماسیون اداری(OAS) 43
سیستم اطلاعاتی عملیاتی TPS 45
سیستمهای کارهای دانش‌بر KWS : 46
سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی: 48
مزایای فن‌آوری اطلاعات: 51
محدودیتهای فن‌آوری اطلاعات: 52
قسمت دوم:پیشینه تحقیق 54
پیشینه تحقیق: 55
الف) تحقیقات خارج از کشور: 55
1- بررسی و پژوهش اسمیت 55
بررسی و پژوهش ویگاند: 56
تحقیق فیفرولبلباسی: 57
تحقیقات تریست و بمفورد: 59
ب) تحقیقات انجام شده در ایران: 60
خلاصه و نتیجه گیری از فصل دوم: 62
 

لینک کمکی