ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش :

دید کلی :
هدف از این پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش می باشد


توضیحات کامل :

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

 

 

 

 

 

چکیده

در این پژوهش به بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش پرداخته شد.

ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده‌ها یک پرسش نامه سوالی بود که وضعیت زیرساخت‌های مدیریت دانش را در سه زیرساخت فرهنگ سازمانی, فرایندهای مدیریت دانش و فناوری اطلاعات می سنجید. این پژوهش تعداد دستگاه  ستادی استان  را مورد مطالعه قرار داد . طبق آمار رسمی دستگاه های فوق الذکر  تعداد جامعه آماری نفر بود که از این تعداد و با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان نمونه آماری نفر به دست آمد که در نهایت با توزیع پرسش نامه بیشتر تعداد پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید.

 

 نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد که پرسش نامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. به منظور روایی سنجی نیز از روایی محتوا و صوری استفاده و روایی پرسش نامه به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند تی استیودنت و آزمون واریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که همه دستگاه مورد مطالعه از وضعیت مطلوبی در زمینه زیرساخت ها برخوردار هستند. نتایج حاصل از رتبه بندی دستگاه ها نیز نشان داد که به صورت کلی سازمان انتقال خون بالاترین و اداره راه و شهرسازی جنوب  پایین ترین رتبه را در زیرساخت های مدیریت دانش دارا هستند. 

 

در نهایت نیز پیشنهاداتی مانند بهبود فرهنگ تسهیم دانش, توسعه سیستم ارزیابی و سازماندهی دانش و چند پیشنهاد عملیاتی و کاربردی دیگر برای بهبود وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش ارایه گردید.  

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت دانش

فرهنگ سازمانی

فناوری اطلاعات

فرایندهای مدیریت دانش

زیرساخت های مدیریت دانش

 

 

 

 

 مقدمه

عصر حاضر, عصر اقتصاد دانش محور نامیده شده است. در این دوران توجه مدیران سازمان‌ها بیشتر به مقوله‌هایی همچون دانش و خلاقیت جلب شده است و در پی آن انسان‌های دانش‌گرا نسبت به انسان های عمل‌گرا اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. صاحب‌نظران معتقدند دهه 80 دهه جنبش کیفیت و دهه 90 دهه مهندسی مجدد بوده است و دهه کنونی دهه مدیریت دانش است. به گفته پیتر دراکر چالش 50 سال اول هزاره سوم بهره‌وری دانش در سازمان‌هاست که جز با مدیریت درست و مؤثر آن امکان‌پذیر نیست (افرازه, 1386). از این‌رو جای تعجب ندارد که دانش قواعد قدیمی مربوط به رقابت و استراتژی را دگرگون کرده است, به‌طوریکه پایه و اساس اقتصادهای صنعتی از منابع مادی به سمت دارایی‌های فکری سوق داده شده است. این امر محققان را بر آن داشته است تا درباره چگونگی مدیریت این سرمایه ارزشمند تحقیق کنند. 

 

علی‌رغم تحقیقات قابل توجهی که تاکنون در حوزه مدیریت دانش صورت گرفته است, کمتر پژوهشی به‌طور جامع به بررسی کلیه مولفه‌های زیر ساختی مدیریت دانش پرداخته است. لذا این تحقیق سعی دارد تا مولفه‌های مربوط به زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش را به‌طور جامع و یکپارچه در بین دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و  تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این فصل قصد داریم تا اهمیت, سوالات پژوهشی و مسیر انجام تحقیق را به اختصار تبیین نموده تا تصویری کلّی از آن حاصل گردد.

 

 

 

1-2- بیان مسأله تحقیق

الزامات مدیریت دانش, سازوکاری است که سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می کند و افراد در بخش های متفاوت آن, دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می کنند, به طوری که اعضا بتوانند از آن دانش به طور کاملاً اثربخش استفاده کنند. این زیرساخت باعث می شود, فرآیندهای ضروری دانش با حداکثر کارآیی صورت گیرند, از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزار کارآمدتر استفاده شود و خلق, تسهیم و به  کارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت, چیزی جز جریان دادن دانش در رگ-های فرآیندهای کاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی, الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می باشد.

 

 یک زیرساخت قوی دانش بر اساس مبانی قوی ایجاد می شود و این مبانی به استفاده کامل از دانش می انجامد. در این میان, مدیریت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمرکز دارد. خلق و تسهیم دانش, حاصل تعاملات انسان ها در حین کار است, لذا در مدیریت دانش ابتدا باید افراد را به اطلاعات مرتبط کرد. این ارتباط شامل فرایندها و تشویق لازم است؛ نه صرفاً برای ایجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود, بلکه به دنبال آن, برای سهیم شدن در منبع جهانی اطلاعات. سپس افراد باید با هم مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن یکدیگر بوده و در مورد درخواست و دریافت کمک و انتشار تجاربشان راحت باشند. این کار به آنان این احساس را می دهد که خود را همواره در تحقق اهداف استراتژیک سازمان سهیم ببینند. 

 

مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه کرد. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری تمرکز دارد, در حالی که ارکان مدیریت دانش, افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریک مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده ها, مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو, نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد. بدون آنکه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت های فعلی دانش را بپذیرند, زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین, بدون داشتن یک زیرساخت فناوری که به اندازه کافی برای پشتیبانی فعالیت های دانش قوی باشد, زیرساخت  دانش عمل نمی کند و تا زمانی که فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز, مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان , ). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به کار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده, حاکی از آن است که تنوع, خلاقیت, نوآوری و دانش محور شدن سازمان ها, انتخابی اجتناب ناپذیر برای سازمان های قرن بیست ویکم خواهد بود(میشل و رایس , ). 

 

همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات, فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد. لذا با توجه به اهمیت بحث الزامات و زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش, سوال اساسی تحقیق حاضر این است که دستگاه های اجرایی ستادی در استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های مدیریت دانش در چه سطحی هستند؟ رتبه بندی آنها به چه صورتی است؟ 

 

و راهکارهای بهبود وضعیت این سازمان ها در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش کدامند؟

 

 

 

 

 

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش
فهرست مطالب

فصل اوّل: کلیّات پژوهش 1

1-1- مقدمه 2

1-2- بیان مسئله تحقیق 2

1-3- اهداف پژوهش 4

1-4-ضرورت انجام تحقیق 4

1-5- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی) 6

1-5-1-سؤال اصلی 6

1-5-2- سؤالات فرعی 6

1-6- قلمرو تحقیق 6

1-6-1- قلمرو موضوعی 6

1-6-2- قلمرو مکانی 7

1-6-3- قلمرو زمانی 7

1-7- روش تحقیق 7

1-8- شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق 8

1-8-1- زیر ساخت مدیریت دانش 8

1-8-2-فرهنگ سازمانی  8

1-8-3- فرآیندهای دانش  8

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 9

2-1-مقدمه 10

2-2- مدیریت دانش 10

2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11

2-3-1- دانش چیست؟ 11

2-3-2-روابط داده, اطلاعات و دانش 15

2-3-3- عناصر دانش 16

2-3-4- ویژگی های دانش 19

2-3-5-انواع دانش 22

2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22

2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23

2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24

2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25

2-3-5-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 26

2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26

2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27

2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29

2-4-3- تکامل مدیریت دانش 31

2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32

2-4-5-فرآیند تکامل مدیریت دانش 33

2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37

2-4-6-1-تولید دانش 37

2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42

2-4-6-3- الگوبرداری 44

2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46

2-4-6-5- ذخیره دانش 46

2-4-6-6- انتشار دانش 50

2-4-6-7- بکارگیری دانش 54

2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55

2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55

2-5-2- مدل نوناکا 57

2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59

2-5-4- مدل رن جانستون 61

2-5-5- مدل ادل و گراسیون 62

2-5-6- مدل استیوهالس 64

2-5-7- مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ 65

2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان کروگ و روس (1995) 70

2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو 70

2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست 73

2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75

2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش 77

2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78

2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80

2-6-3- حمایت مدیریت 82

2-6-4-حس تعلق سازمانی 83

2-6-5- مشارکت در تصمیم گیری 83

2-6-6- عامل مدیریتی 83

2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش 84

2-6-8- مدیریت محتوا 85

2-6-9- طبقه بندی دانش 87

2-6-10- گروه افزار 87

2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89

2-6-12- پورتال های سازمانی 90

2-6-13- تحلیل و طراحی شبکه اجتماعی(اس. ان. ای) 92

2-6-14- یادگیری الکترونیک 93

2-6-15- داستان گویی و حکایات 94

2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94

2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95

2-6-18- ترکیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96

2-6-18- سیستم‌های خبره 98

2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 99

2-7-1- فرهنگ سازمانی 100

2-7-1-1-حمایت مدیریت  102

2-7-1-2-حس تعلق سازمانی  102

2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری 102 

2-7-2-فرآیندهای دانش  103

2-7-2-1-پردازش دانش  103

2-7-2-2- انتقال دانش 104

2-7-2-3- تسهیم دانش 104

2-7-3- نظام فناوری اطلاعات  105

2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی   106

2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات  106

2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات  107

2-8- پیشینه پژوهش 107

2-9- جمع بندی 109

 

فصل سوّم: روش پژوهش 110

 3-1- مقدمه 111

3-2- روش تحقیق 111

3-3- فرآیند تحقیق 112

3-3-1-مطالعه ای جامع بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش صورت گرفته بر روی مفاهیم مدیریت دانش و زیرساخت های مدیریت دانش 112

3-3-2- شناسایی شاخص های مربوط به زیرساخت های مدیریت دانش 112

3-3-3- جمع‌آوری داده‌‌های تحقیق 112

3-3-4- تحلیل داده‌های تحقیق 112

3-4- جامعه آماری 113

3-5- نمونه آماری 114

3-6-مدل مفهومی تحقیق 114

3-7- روش گردآوری داده ها 115

3-8- روایی پرسشنامه 119

3-9- پایایی پرسشنامه 119

3-10- روش ها و تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها  121

3-11- جمع بندی 121

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل نتایج پژوهش 123

4-1- مقدّمه 124

4-2- یافته های توصیفی 124

4-3- یافته‏های استنباطی 128

-- جمع بندی 177

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش 178

5-1-مقدمه 179

5-2- مروری مختصر بر بیان مسأله 179

5-4- پیشنهادات کاربردی 186

-- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 186

6-5- محدودیت های تحقیق 187

منابع و ماخذ 188

 

 

 

 

 

 

 

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش
فهرست جدول‌ها

جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24

جدول 2-: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش 29

جدول 2-3 : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار کار (جانستون, 2000) 61

جدول 2-4: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ, 1993) 66

جدول 2-5: ماتریس مدیریت دانش (ویگ, 1993) 68

جدول 2-6: مدل دانش بویست (1987) 75

جدول 2-7: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی 91

جدول 2-8: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مکان همکاری افراد (رائو, 2005) 96

جدول 2-9: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو, 2005) 97

جدول 2-10: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناکا و تاگوچی, 2001) 98

جدول 3-1: جدول نمونه گیری مورگان 116

جدول -: ابعاد و گویه های پرسش نامه تحقیق 121

جدول 4-1  داده های مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان  124

جدول 4-2  داده های مربوط به مشخصات سابقه خدمت............ 125

جدول 4- 3  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 126

جدول 4-4  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب  پست سازمانی 127

جدول 4-5 آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای پرسشنامه 128     

جدول 4-6 یافته های برآمده از فرضیه 1ارزیابی وضعیت عوامل زمینه ای در پیاده سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان  129  

جدول 4-7  یافته های برآمده از فرضیه 1بررسی و ارزیابی وضعیت شاخص های مولفه‏های فرایندهای مدیریت دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 130  

جدول 4-8  یافته های برآمده از فرضیه 2 بررسی و ارزیابی وضعیت خلق و کسب دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

جدول 4-9 یافته های برآمده از فرضیه 3 بررسی و ارزیابی وضعیت ارزیابی و سازماندهی دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 132  

جدول 4-10 یافته های برآمده از فرضیه 4 بررسی و ارزیابی وضعیت به اشتراک گذاری دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 133  

جدول 4-11 یافته های برآمده از فرضیه 5 بررسی و ارزیابی وضعیت به کارگیری دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 134  

جدول 4-12 یافته های برآمده از فرضیه 6 بررسی و ارزیابی وضعیتشاخص-های الزام  فنیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 135

جدول 4-13 یافته های برآمده از فرضیه 7 بررسی و ارزیابی وضعیتسیستم های اطلاعاتی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 136  

جدول 4-14 یافته های برآمده از فرضیه 8 بررسی و ارزیابی وضعیت فرآیندهای کسب اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 137 

جدول 4-15 یافته های برآمده از فرضیه 9 بررسی و ارزیابی وضعیت مدیریت فناوری اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 138 

جدول 4-16 یافته های برآمده از فرضیه 10 بررسی و ارزیابی وضعیتشاخص های الزام فرهنگیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 139  

جدول 4-17 یافته های برآمده از فرضیه 11 بررسی و ارزیابی وضعیت مشارکت در تصمیم گیری برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 140  

جدول 4-18 یافته های برآمده از فرضیه 12 بررسی و ارزیابی وضعیت حس تعلق سازمانی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 141  

جدول 4-19 یافته های برآمده از فرضیه 13 بررسی و ارزیابی وضعیت حمایت مدیریت برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 142 

جدول 4-20 یافته های برآمده از فرضیه 14 بررسی و ارزیابی وضعیت اعتمادبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 143  

جدول 4-21 یافته های برآمده از فرضیه 15 بررسی و ارزیابی وضعیت تناسب مدیریت دانشبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

جدول 4-22 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با زیرساخت‏های مدیریت دانش 145

جدول 4-23 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای مدیریت دانش 147

جدول 4-2 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان عامل فناوری 149

جدول 4-2 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان عامل فرهنگی 151

جدول 4-2 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای خلق و کسب دانش 153

جدول 4-2 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهایارزیابی و سازماندهی دانش 155

جدول 4- خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای به اشتراک گذاری دانش 157

جدول 4- خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای به کارگیری دانش 159

جدول 4-3 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان سیستم های اطلاعاتی 161

جدول 4-3 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فرآیندهای کسب اطلاعات 163

جدول 4-3 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان مدیریت فناوری اطلاعات 165

جدول 4-3 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان مشارکت در تصمیم گیری 166

جدول 4-3 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان حس تعلق سازمانی 169

جدول 4-3  خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان حمایت مدیریت 171

جدول 4-3 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان اعتماد 173

جدول 4-3 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان تناسب مدیریت دانش 175

 جدول  4-  خروجی آزمون فریدمن برای اولویت بندی متغیرهای تاثیرگذار  176

جدول 4-  آزمون فریدمن برای تعیین اولویت متغیرهای تاثیرگذار  بر میزان زیرساخت های مدیریت دانش 177

جدول 5-1 وضعیت دستگاه های مورد مطالعه در زیرابعاد مروبط به زیرساخت های مدیریت دانش 181

جدول 5-2 مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش 183

جدول - مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زیر ابعاد زیرساخت های مدیریت دانش 184

 

 

 

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش
فهرست شکل‌ها 

شکل 2-1: سلسله مراتب دانش 12

شکل 2-2: چرخه مدیریت دانش 37

شکل 2-3: چرخه تولید دانش 39

شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان 56

شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش 58

شکل 2-6: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری, 2001) 59

شکل 2-7: سلسله مراتب اشکال دانش (ویگ, 1993) 69

شکل 2-8: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (1998) 73

شکل 2-9: مدل مدیریت دانش (بویست, 1998) 74

شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشکیل‌دهنده (پرابست و همکاران, 2000) 77

شکل 2-11: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100

 

 

 

 

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش
فهرست نمودارها

نمودار 2-1: مدل مبتنی بر فرایندها و فراهم کننده‌های مدیریت دانش (اودل و گرایسون, 1998) 62

نمودار 2-2 : مدل مبتنی بر فرایندهای دانش (هالس, 2001) 64

نمودار 3-1: فرآیند تحقیق 113

نمودار3-2:  مدل مفهومی پژوهش 115

 نمودار  4-1: داده های مربوط به جنسیّت پاسخ دهندگان 124 

 نمودار  4-2: داده های مربوط به مشخصّات  سابقه خدمت…………………. 125

 نمودار  4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 126

 نمودار  4-4توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پست سازمانی 127

 

 

 

 

 

 

 

لینک کمکی