مبانی نظری تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مبانی نظری تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی :

دید کلی :
هدف از این مبانی نظری بررسی تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی در نهادهای دانش محور می باشد


توضیحات کامل :

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش مدیریت استراتژیک

تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی در نهادهای دانش محور

 

 

 

چکیده

خلاقیت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرار می‌دهد. در عصر تحولات و تغییرات سریع, سازمان‌هایی در جرگه موسسات موفق قرار می‌گیرند که مرتبا دانش جدید تولید نموده, آنرا در سطح سازمان گسترش داده و با سرعت زیاد از آن در محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند استفاده کنند. مدیریت دانش توانایی خرد جمعی در افزایش پاسخ گویی و نوآوری است. برای اینکه مدیریت دانش قابلیت اصلی سازمان شود, وجود سه مولفه مهم اجتماعی- فرهنگی, سازمانی و فناوری ضروری است. با ترکیب این مولفه‌ها نظام مدیریت دانش خلق می‌شود.

 

بررسی میزان تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی جهت استفاده از آن برای توجیه مدیران ارشد نهادهای دانش محور و پیوند هر چه بیشتر علم مدیریت دانش با یکی از مفاهیم مهم رفتار سازمانی یعنی خلاقیت, با تعیین میزان تاثیر نظام مدیریت دانش بر آن از اهداف اصلی این پژوهش می‌باشد.

 

به این منظور میزان تاثیر انواع نظام (سیستم)‌های اصلی مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی در سازمان‌های دانش محور از طریق مصاحبه با مدیران تمامی شرکتهای مشاوره مدیریت فعال در حوزه ی مدیریت دانش بعنوان شاخص ترین نهادهای دانش محور در ایران طی یک پژوهش کیفی سنجیده شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد پیاده سازی نظام مدیریت دانش بر روی خلاقیت, مخصوصا خلاقیت سازمانی در نهادهای دانش محور تاثیر مستقیم دارد.

 

 

 

کلید واژه ها:

مدیریت دانش

خلاقیت سازمانی

نهاد دانش محور

نظام مدیریت دانش

 

 

 

 

مقدمه

در عصر حاضر که عصر دانایی نامیده می‌شود, سازمانها شاهد محیط‌هایی هستند که روز به روز پویاتر و چالش برانگیزتر می‌شوند. تغییر و تحول جز جدایی ناپذیر دنیای امروزی است, به عبارت دیگر تنها جز ثابت تغییر است. امروزه به سرمایه‌های نامشهود و معنوی که همان دانش نامیده می‌شوند, به عنوان یک عامل مهم و حیاتی می‌نگرند. به بیان دیگر, سازمانهایی در برابر تغییرها و تحولها پیروز خواهند بود که بتوانند سرمایه نامشهود و معنوی (دانش) خود را بهبود و توسعه بخشند (ملکی نیا, بجانی, 1388).مدیریت دانش فرآیند خلق ارزش از دارایی‌های نامحسوس سازمان است. دارایی‌های نامحسوس همچنین بعنوان سرمایه‌ی معنوی, شامل سرمایه انسانی, سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی یا سرمایه مشتری می‌باشد. سرمایه‌ی انسانی, قدرت مغز و معلومات کارکنان در سازمان می‌باشد. سرمایه‌ی ساختاری نیز به دارایی‌های معنوی اطلاق می‌شود که نمی‌تواند به آسانی توسط کارکنان به خانه برده شود (لیبوویتز  , 1957).

نظام (سیستم)‌های اصلی مدیریت دانش عبارتند از: نظام‌های مدیریت اسناد و مدارک, نظام‌های پشتیبان تصمیم, نظام‌های پشتیبان گروه, نظام‌های اطلاعاتی مدیران اجرایی, نظام‌های مدیریت جریان کار, و نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری (جاشاپارا, 2004).

 

بدون تردید "خلاقیت و نوآوری" یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرارمی‌دهد. در واقع تمام علوم و فنون و هنرها و به‌طور کلی همه تمدن انسان محصول خلاقیت است و در این خصوص نقش تکوینی و تکاملی دارد (زمین پرداز, 1389).پل رومر  که از منتقدان (اقتصاد دانش) به شمار می‌آید, گفته است فقط منابع دانش و تفکرات, دارای استعداد نامحدودی برای رشد هستند. انتقال نظام‌مند دانش, به طور عام بر کل فعالیت سازمان و به طور خاص بر کار تک‌تک اعضا و کارکنان آن تأثیر می‌گذارد, به همه آنان سود ‌رسانده و اثربخشی, کارآیی و بهره وری را افزایش می‌دهد. به این ترتیب, خلاقیت‌ها از کاربرد دانش موجود و خلق نظرات جدید در انتقال نظام‌مند دانش, ریشه می‌گیرند و انتقال‌دهندگان, دریافت‌کنندگان و واسطه‌های دانش مورد نیاز, به دلیل تسهیم دانش, قیمتی مناسب را به شکل پیشرفت در کار و یا کسب موقعیت بهتر, دریافت می‌نمایند (عبدالکریمی, 1382).

 

 

 

 

مبانی نظری تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی
فهرست مطالب

 

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق 14

2-1- مبانی نظری 14

2-1-1- مقدمه 14

2-1-2- مدیریت دانش 17

2-1-2-1- چرخه‌ی دانش 17

شکل 2-1: حلقه تبدیل دانش (رادینگ, آلن؛ 1998, به نقل از لطیفی؛ 1383) 18

شکل 2-2: گامهای اصلی چرخه مدیریت دانش (ویگ, 1993) 18

2-1-2-2- هرم دانش 19

شکل 2-3: هرم دانش (عالم تبریز, محمد رحیمی, 1387) 19

2-1-2-3- توسعه دانش 19

2-1-2-4- اشتراک و توزیع دانش 20

2-1-2-5- مدیریت دانش 20

2-1-2-6- مدل‌های مدیریت دانش 24

رده بندی مدل‌ها: 24

2-1-2-6-1- مدل شبکه 24

2-1-2-6-2- مدل‌های شناختی 25

2-1-2-6-3- مدل‌های انجمنی / ارتباطی 25

2-1-2-6-4- مدل‌های فلسفی 26

2-1-2-6-5- مدل هیسیگ 27

2-1-2-6-6- مدل مک الروی 28

شکل 2-4: دوره عمر دانش(برگرون, 2003) 29

شکل 2-5: تولید دانش در زمینه‌های مختلف (فراپائولو, 2006, به نقل از احمدی؛ 1387) 31

2-1-2-6-8- مدل بکوویتز و  ویلیامز 31

شکل 2-6: عناصر بنیادی مدیریت دانش (پروست, روب, رومهاردت, 2000, به نقل از حسینی خواه؛ 1385) 35

جدول 2-1: مراحل و ابزارهای مدل پایه‌های ساختمان دانش 38

2-1-2-6-10- مدل بک من 39

2-1-2-6-11- مدل نوناکا و تاکئوچی 40

الف) اجتماعی شدن- از ضمنی به ضمنی: 40

د) درونی سازی – از صریح به ضمنی 42

شکل 2-7: مدل نوناکا و تاکئوچی (حسینقلی زاده 1387) 44

2-1-2-7- فرهنگ مدیریت دانش 44

2-1-2-8- نظام مدیریت دانش 45

جدول 2-2: مقایسه دیدگاه‌های عینیت گرا و عمل گرا درباره‌ی دانش 46

جدول 2-3: تاکید موضوعی ادبیات مدیریت دانش اولیه (اسکاربرو و همکاران, 2001) 48

2-1-2-9- انواع نظام مدیریت دانش 49

2-1-2-9-1- نظام‌های مدیریت اسناد و مدارک 49

جدول 2-4: فرآیند اجرای نظام مدیریت اسناد و مدارک 50

2-1-2-9-2- نظام‌های پشتیبان تصمیم 52

2-1-2-9-3- نظام‌های پشتیبان گروه 56

2-1-2-9-4- نظام‌های اطلاعاتی مدیران اجرایی 58

2-1-2-9-5- نظام‌های مدیریت جریان کار 59

شکل 2-8: اجزای نظام مدیریت جریان کار (جاشاپارا, 2004) 60

2-1-2-9-6- نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری 61

توسعه CRM باید مبتنی بر کاری دقیق و حساب شده شامل مراحل زیر باشد: 62

2-1-2-10- عوامل مؤثر بر طراحی و اجرای نظام مدیریت دانش 63

شکل 2-9: عوامل مؤثر در نظام مدیریت دانش سازمان (مهرعلی‌زاده, عبدی, 1388) 64

2-1-2-12- فرهنگ سازی مدیریت دانش 65

2-1-3- سازمان (نهاد) دانش محور 66

سازمان‌های دانش محور دارای سه ویژگی عمده‌ی زیر هستند: 67

2-1-4- خلاقیت 71

2-1-4-2- نوآوری 75

شکل 2-10: تفاوت مفهومی بین خلاقیت و نوآوری (گاروین, 2004) 77

شکل 2-11: ارتباط افراد خلاق و نوآور (رمضانی, 1388) 78

2-1-4-4- مراحل خلاقیت 79

شکل 2-12: مراحل خلاقیت از نظر آمابیل (رمضانی, 1388) 80

شکل 2-13: مراحل خلاقیت از نظر آلبریشت (رمضانی, 1388) 81

2-1-4-5- فرآیند خلاقیت 82

2-1-4-5-1- دیدگاه‌های فرآیند خلاقیت 82

2-1-4-5-2- مدل‌های فرآیند خلاقیت 83

2-1-4-5-2-1- مدل والاس 83

2-1-4-5-2-2- مدل روسمن 83

2-1-4-5-2-3- مدل اسبورن 84

2-1-4-5-2-4- مدل کوبرگ و بگنال 84

2-1-4-5-2-5- مدل آلبریشت 85

2-1-4-5-2-6- مدل کونتز و اودانل 85

2-1-4-5-2-8- مدل پارنز 86

2-1-4-5-2-9- مدل سایمون 86

2-1-4-5-2-11- مدل پلسک 87

2-1-4-6- تکنیک خلاقیت نظام یافته TRIZ 87

2-1-4-7- تکنیک‌های خلاقیت 89

2-1-4-8- عوامل باز دارنده خلاقیت 89

2-1-4-9- عوامل محرک خلاقیت و نوآوری 90

2-1-4-10- عوامل تاثیرگذار بر سازمان‌های خلاق 91

2-1-4-11- ویژگی‌های سازمان خلاق 92

2-1-4-12- انگیزه‌ها 93

2-2- پیشینه تحقیق 94

2-2-1- تحقیقات داخلی 94

2-2-2- تحقیقات خارجی 98

2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق 99

2-3- چارچوب مفهومی تحقیق 100

2-4- جمع بندی 101

 

 

منابع و مأخذ

6-1- منابع فارسی 125

6-2- منابع انگلیسی 129

 

 

 

مبانی نظری تاثیر نظام مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی
فهرست اشکال و جداول

شکل 2-1: حلقه تبدیل دانش 16

شکل 2-2: گامهای اصلی چرخه مدیریت دانش 17

شکل 2-3: هرم دانش 17

شکل 2-4: دوره عمر دانش 25

شکل 2-5: تولید دانش در زمینه‌های مختلف 27

شکل 2-6: عناصر بنیادی مدیریت دانش 31

جدول 2-1: مراحل و ابزارهای مدل پایه‌های ساختمان دانش 33

شکل 2-7: مدل نوناکا و تاکئوچی 38

جدول 2-2: مقایسه دیدگاه‌های عینیت گرا و عمل گرا درباره‌ی دانش 40

جدول 2-3: تاکید موضوعی ادبیات مدیریت دانش اولیه 41

جدول 2-4: فرآیند اجرای نظام مدیریت اسناد و مدارک 43

شکل 2-8: اجزای نظام مدیریت جریان کار 51

شکل 2-9: عوامل مؤثر در نظام مدیریت دانش سازمان 54

شکل 2-10: تفاوت مفهومی بین خلاقیت و نوآوری 65

شکل 2-11: ارتباط افراد خلاق و نوآور 66

شکل 2-12: مراحل خلاقیت از نظر آمابیل 68

شکل 2-13: مراحل خلاقیت از نظر آلبریشت 69

 

لینک کمکی