مبانی نظری نقش فرآیند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مبانی نظری نقش فرآیند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک :

دید کلی :
هدف از مبانی نظری شناسایی تأثیر فرایند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب شهر تهران می باشد


توضیحات کامل :

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

تاثیر فرآیند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران

 

 

 

 

 

 

چکیده:

هدف از تحقیق شناسایی تأثیر  فرایند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب شهر تهران می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. از نظر روش استنتاج از نوع  تحقیقات توصیفی است و هچنین از نظرطرح تحقیق از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شعب منتحب بانک رفاه کارگران جنوب شهر تهران در نظر گرفته شده است. این جامعه در مجموع 98 نفر بوده و نمونه مورد بررسی 78 پاسخگو برآورد شد.

 

در این پژوهش از پرسشنامه جهت جمع آوری داد های تحلیل استفاده شد.به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است.  پس از پردازش داده ها توسط ابزارها و نرم افزارهای آماری, نتایج زیر حاصل شدند: این نتایج بیان می کند که مولفه های خلق دانش, اشتراک دانش, ذخیره دانش, بهره برداری از دانش, تحصیل دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است و هرچه به این شاخص ها بیشتر توجه شود اثربخشی بانک رفاه کارگران بهبود می یابد.

 

 

 

واژگان کلیدی:

مدیریت دانش

اثربخشی

بانک رفاه کارگران

 

 

 

 

1-2-  بیان مسأله  

     مدیریت دانش, یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمان های امروزی محسوب می شود. امروزه دانش به عنوان منبع کلیدی هرسازمانی محسوب می شود. سازمان های امروزی دانش محور شده اند و به جای نیروهای یدی برای ذهن ها هزینه می کنند.فضای پیچیده, متغیر و رقابتیسازمانهای امروزی ایجاب میکند که تمامی نهادها و مؤسسات بتوانند خود را با شرایط موجود تطبیق داده و متناسب با فضای رقابتی فعالیت نمایند, چرا که عدم تطبیق با محیط و شرایط متغیر آن, سازمانها را به سوی آنتروپی و فرسایش هدایت می کند. در واقع سازمانها برای حیات و بقا و پیشتازی در عرصه رقابت باید از مزیتهای رقابتی مناسبی برخوردار باشند, مزیت هایی که بدون تردید در راستای مدیریت و برنامه ریزی و برخورداری از منابع به ویژه دانش, کسب خواهد شد. دانشی که تصمیمگیری و عملکرد را ممکن ساخته و به سختی تقلید یا کپی میشود و مالک آن دارای یک کالای فینفسه و منحصربهفرد است (امیرخانی, 1390).

 

یقیناً مدیریت یک چنین منبع ارزشمندی برای تمام سازمانها به ویژه سازمانهای پولی و مالی بسیار حائز اهمیت بوده و به رشد و توسعه آنها در بازار رقابت کمک میکند. بکارگیری استراتژیهای مدیریت دانش, میتواند زمینه نوآوری در فرایندها, فعالیتها, محصولات و خدمات را فراهم نموده و موقعیت رقابتی سازمانها را بهبود بخشد. مدیریت دانش, یک متدلوژی تغییر است که از یک طرف با جذب دانشهای جدید به درون سیستم و از طرف دیگر با اداره مؤثر آن میتواند مهم ترین عامل تغییر در یک سازمان باشد ( افرازه, 1386 ).

(اثربخشی ), میزان دستیابی اهداف سازمان را میسنجد. به بیان دیگر, اثرات محصولات یا خدمات را بر جامعه کمی کرده و مشخص میکند که خدمات یا محصولات ارائه شده تا چه میزان با استانداردها و اهدافی که سازمان به خاطر آن به وجود آمده, مطابقت میکند. در واقع اثربخشی یک مفهوم کیفی است که رضایت اربابرجوع از خدمات و محصولات سازمان را نشان میدهد (بدری آذرین و همکاران, 1392).

 

بدیهی است که تمامی سازمانها و مؤسسات با هر نوع فعالیت باید بتوانند از دانش به عنوان یکی از مهمترین منابع موجود سازمانی به نحو مطلوب بهرهمند شده و اثربخشی خود را ارتقا بخشند, چرا که عدم توجه به این منبع ارزشمند و عدم مدیریت صحیح آن میتواند عوارض متعددی بر جای گذاشته و عملکرد سازمانها به ویژه سازمانهای دانشمحور را تحت تأثیر قرار دهد. موضوعی که متأسفانه در اکثر سازمانها دیده نمیشود و پیامدهای منفی مختلفی را نیز در کاهش اثربخشی و بهره وری سازمانها در پی داشته است. طبعاً بررسی و توجه خاص به منبع دانش میتواند ضمن ایجاد مزیت رقابتی پایدار, بقا و رشد و توسعه سازمانها را به ارمغان آورد (اخوان و همکاران, 1389).لذا با توجه به اهمیت مدیریت دانش برای سازمان ها و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی, در این پژوهش به بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد بانک رفاه کارگران جنوب استان تهران خواهیم پرداخت.

 

 

 

 

 

 

                  

مبانی نظری نقش فرآیند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک
فهرست مطالب

 

فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق 14

مقدمه 15

2-1- بخش اول: ادبیات تحقیق 15

2-1-1- مفهوم دانش 15

2-1-2- ارتباط داده‌, اطلاعات و دانش 17

2-1-3- انواع دانش 19

2-1-4- عوامل مؤثر بر بکارگیری دانش 22

2-1-5- فرایند خلق دانش 23

2-1-6- ویژگی‌های دانش 24

2-1-7- مفهوم مدیریت دانش 26

2-1-8- تاریخچه مدیریت دانش 27

2-1-9- علل پیدایش و تکامل مدیریت دانش 28

2-1-10- نیاز به مدیریت دانش 30

2-1-11- اهداف مدیریت دانش 30

2-1-12- وظایف مدیریت دانش 31

2-1-13- مزایای مدیریت دانش 32

2-1-14- عناصر اساسی مدیریت دانش 34

نقش دانش در مدیریت دانش 35

نقش مدیریت در مدیریت دانش 36

نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش 37

نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش 37

2-1-15- گرایش‌های مدیریت دانش 38

2-1-16- عوامل مؤثر در طراحی استراتژی مدیریت دانش 39

2-1-17- مدیریت دانش و فناوری 40

2-1-18- جریان دانش در سازمان 42

2-1-19- مؤلفه‌های مدیریت دانش 45

2-1-20- مفاهیم کارآیی, اثربخشی و عملکرد 47

2-1-21- اثربخشی سازمانی و معیارهای آن 49

2-1-21-1- معیارهای سازمانی 49

2-1-21-2- مدلهای اثربخشی سازمانی 53

2-2- بخش دوم: مروری بر سوابق تحقیق 57

الف- سابقه تحقیقات انجام شده در داخل کشور 57

ب) سابقه تحقیقات خارجی 59

2-3- بخش سوم: آشنایی با بانک رفاه کارگران 68

 

 

منابع

 

 

 

 

 

 

لینک کمکی