پروپوزال بررسی اولویت بندی استراتژیهای مدیریت دانش در سازمان

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن پروپوزال بررسی اولویت بندی استراتژیهای مدیریت دانش در سازمان :

دید کلی :
هدف از این پروپوزال رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با استفاده از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL در شهرداری تهران می باشد


توضیحات کامل :

دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی

رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با استفاده از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL در شهرداری تهران

 

 

 

 

 

چکیده 

مدیریت دانش به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب  می-شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند, شناسایی, انتخاب, سازماندهی و منتشر نمایند.  این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری, برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری های پویا قادر می-سازد. از آنجایی که امروزه, شهرها به ویژه کلان شهرها, کانون های اصلی جمعیت, اشتغال, اقتصاد, تحولات اجتماعی, فرهنگی و سیاسی کشور هستند, رشد و بالندگی همه جانبه و مطلوب شهرها و کلان شهرها در آینده مشروط به برنامه ریزی, بودجه ریزی, سازماندهی, هدایت و نظارت هدفمند امور و افزایش بهره وری دانش سازمانی و کارکنان شهرداری های به عنوان نهاد متولی این امور است. با انجام این پژوهش میتوان انتظار داشت که مدیران شهرداری تهران اولا بتواند سطح پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان خود را تشخیص دهند و از سوی دیگر راهی بهینه برای انتخاب استراتژی مدیریت دانش بیابند. نتایج این  پژوهش مختص شهرداری تهران نخواهد بود بلکه کلیه سازمانهایی که برای دانش سازمانی خود ارزش قائل هستند, از دستاوردهای نهایی, بهره مند خواهند شد.

 

جهت دستیابی به هدف  پژوهش که اولویت‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش می‌باشد, بر اساس مدل سلسله‌ مراتبی پیشنهادی, سه پرسشنامه بین مدیران و کارکنان شهرداری تهران توزیع گردید. پس از بررسی پایایی و روایی ابزار گردآوری داده‌ها  پژوهش, با استفاده از تکنیک DEMATEL  و ANP استراتژی‌های مدیریت دانش در سازمان شهرداری تهران مورد اولویت‌بندی قرار گرفت.

 

نتایج حاصل از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL در خصوص تعیین وزن معیارها و اولویت‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش بیانگر این است که حمایت مدیریت, مهم‌ترین معیار در انتخاب استراتژی‌های مدیریت دانش در شهرداری تهران می‌باشد.

 

همچنین نتایج رویکرد تلفیقی حاکی از این است که بهترین استراتژی مدیریت دانش برای شهرداری تهران, استراتژی اجتماعی سازی می‌باشد بنابراین سازمان مورد بررسی باید با ارائهی آموزشها و مشوقهای زم, زمینهی اجتماعیسازی دانش, کار تیمی, تبادل افکار, ایدهها, دانش و اطعات, تجربیات, روشهای انجام کار, خقیتها و نوآوریها را فراهم سازد.

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

تکنیک دیماتل

شهرداری تهران

استراتژی مدیریت دانش

تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای

 

 

 

 

 

مقدمه

در اقتصاد کشورهای پیشرو, موازنه میان دانش و سایر منابع, به نفع دانش تغییر یافته است؛ به گونه ای که دانش به عاملی تعیین کننده در زندگی حتی بیش از زمین, کار و سرمایه تبدیل شده است. یادگیری سازمانی یکی از مؤلفه‌های بحرانی در هوش سازمانی است که به معنای توانایی حل مسائل و مشکلات آن سازمان می‌باشد. به این ترتیب یادگیری سازمانی منبعی راهبردی محسوب می‌گردد که در تمام سطوح سازمانی ظاهر می‌شود و مهمترین راه برای بهبود سطح یادگیری سازمان نیز مدیریت دانش ضمنی کارکنان و تبدیل آن به دانش صریح میباشد. میتوان استراتژی دستیابی به مدیریت دانش را جز ضروریات سازمانهای کنونی دانست زیرا از یک سو حوزه منابع انسانی آنها را در مقابل رقبا بی بدیل خواهد ساخت و از سوی دیگر میتواند بر سایر ابعاد سازمان همچون چابکی سازمان و یا کیفیت خدمات و عملکرد آن اثرگذار باشد (صمدیان و سیدعلوی, 1390) که این  پژوهش نیز در جهت انتخاب مناسب ترین استراتژی مدیریت دانش در سازمان طراحی شده است. 

 

 

 

 

 

 

 

 پروپوزال بررسی اولویت بندی استراتژیهای مدیریت دانش در سازمان
فهرست مطالب

فصل اوّل کلیّات پژوهش 1

1-1مقدمه 2

1-2- بیان مساله 2

1-3-ضرورت و اهمیّت موضوع 4

1-4- اهداف  پژوهش 5

1-5- سوالات پژوهشی 5

1-6- قلمرو  پژوهش 5

1-6-1- قلمرو موضوعی  پژوهش 5

1-6-3- قلمرو زمانی 6

1-7- فصل‌بندی  پژوهش 6

1-8- شرح واژه‌ها و اصطلاحات به کار رفته در  پژوهش 6

 

فصل سوّم روششناسی پژوهش 69

3-1- مقدمه 70

3-2- روش  پژوهش 70

3-3- فرآیند  پژوهش 72

3-3-1- شناسایی اهداف, معیارها و استراتژیهای مدیریت دانش 72

3-3-2- گردآوری داده‌‌های  پژوهش 73

3-4- جامعه و نمونه آماری 73

3-5- تائید ابزار  پژوهش 73

3-6- روشها و تکنیکهای تحلیل دادهها 74

3-6-1- معرفی تکنیکANP 74

3-6-2- تکنیک دیماتل 80

3-6-3- تلفیق دو مدل تحلیل شبکهای و دیماتل 81

3-7- جمعبندی فصل 82

 

منابع و مآخذ:

 

 

 

 

 پروپوزال بررسی اولویت بندی استراتژیهای مدیریت دانش در سازمان
فهرست شکل ها و نموداره

شکل3- 1 مدل سلسله مراتبی  پژوهش 72

شکل3- 2 تفاوت ساختاری بین یک زنجیره(a) و یک شبکه (b) 75

شکل3- 3 تصویر استاندارد یک سوپرماتریس 78

شکل3- 4 زنجیره و شبکه (Momoh and Zhu, 1998): 79

 

 

 

لینک کمکی