تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی :

دید کلی :
در این نوشتار به مباحثی از جمله؛ تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن, تنوع قومی, تنوع مذهبی, تنوع زبانی, مدیریت, مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی پرداخته شده است


توضیحات کامل :

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی

 

 

 

 

 

مقدمه

تحقق اهداف هر جامعه نیاز به استفاده از تمام منابع مادی و انسانی آن جامعه دارد. مدیریت صحیح منابع انسانی یکی از مهم ترین عوامل جهت رسیدن به مطلوب های جامعه می باشد. کشور ایران از گذشته های دور, سرزمین اقوام و مذاهب گوناگون بوده است. مردمانی با فرهنگ غنی که سال ها در کنار هم مسالمت آمیز زندگی کرده اند و جامعه ای با تنوع فرهنگی زیبا آفریده اند.از جمله سازمان های مهم جامعه که با تنوع و گوناگونی فرهنگ ها مواجه است, آموزش و پرورش است. امروزه بنا به دلایل مختلفی از جمله مهاجرت, بافت دانش آموزی مدارس از تنوع قومی و مذهبی بسیاری برخوردار است.

 

 مدیران و معاونان مدارس نقش بسیار مهم و اساسی در رهبری این جامعه کوچک به منظور هویت بخشی و نمود فرهنگ نسل آینده ساز اقوام و مذاهب دارند. آداب و رسوم, لهجه و لباس هر قوم, حاصل تجارب شادی ها و غم های انسان هایی است که سرنوشت مشترکی را تجربه کرده اند و امید دارند که فرهنگ خود را به دیگران معرفی کنند و بر غنای آن بیفزایند. دانش آموزان گاه هویت قومی و فرهنگی خویش را پنهان می کنند و ناخواسته به تسلط یک فرهنگ بر جامعه رنگارنگ ایران دامن می زنند. آنان باید بیاموزند هویت قومی و فرهنگی آنها افتخاریست که از نسل های گذشته به ارث برده اند و باید افتخار آمیز به معرفی آن بپردازند. مدرسه محیط بسیار مناسبی جهت متجلی شدن عنصرهای فرهنگی اقوام و مذاهب گوناگون است که اگر با مدیریت مناسب همراه باشد باعث فراهم شدن بستری پر نشاط و پویا و فعال برای فعالیت های آموزشی و در کنار آن مشارکت هر چه بیشتر دانش آموزان در امور فرهنگی, ورزشی, هنری و ...می گردد. مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی, از نیازهای اساسی مدیریت سیستم آموزش و پرورش است که اگر در کنار مهارت های مدیریت آموزشی قرار گیرد, رشد و بالندگی آموزشی و پرورشی دانش آموزان را در پی دارد.

 

 در این نوشتار به مباحثی از جمله؛ تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن, تنوع قومی, تنوع مذهبی, تنوع زبانی, مدیریت, مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی پرداخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی
فهرست مطالب

مقدمه 4

2-1- تعریف فرهنگ 5

2-2-1- فرهنگ پذیری 8

2-2-2- وجوه تفاوت فرهنگ ها 11

فردگرایی – جمع گرایی 11

ارتباط پیچیده- بافت و ساده- بافت 13

پرهیز از ابهام 14

فاصله قدرت 15

مردانگی - زنانگی 16

2-2-3- انواع گروه با توجه به تنوع فرهنگی 17

جدول(2-1) فرمول بهره وری در گروه های کاری(زاهدی,1379,ص107). 18

2-2-4- عوامل پیدایش تنوع فرهنگی 18

مهاجرت 19

غلبه نظامی یا کشورگشایی 19

تغییر قلمرو سیاسی 20

مرزهای قومی 20

جهانی شدن 20

اختلاط چند عامل در کنار یکدیگر 21

2-2-5- مزایای تنوع فرهنگی 21

2-2-6- محدودیت های تنوع فرهنگی 23

جدول(2-2) مزایا و محدودیت های تنوع در گروه ها (زاهدی,1379, ص 108). 24

2-2-7- رویکردها و نظریه های تنوع فرهنگی 26

رویکرد نفی تبعیض و عمل به انصاف 27

رویکرد پذیرش و مطلوب دانستن تنوع 28

رویکرد فراگیری از تنوع 28

نظریه های مربوط به سیاست شناسایی 29

پست مدرنیسم و سیاست تفاوت 34

2-2-8- دیدگاه اسلام در مورد تنوع فرهنگی 37

2-2-9- برخورد دولت با چند فرهنگی 42

2-3- اقلیت 44

2-3-1- انواع اقلیت 45

2-4- قوم 46

2-4-1- تنوع قومی - نژادی 48

2-4-2- قوم مداری 49

2-4-3- تنوع آداب و رسوم اقوام 52

2-5- زبان و تنوع زبانی 53

2-5-1- نماد,  پیام و معنی 56

2-5-2- عوامل مؤثر بر تنوع زبانی 59

2-6- تنوع دینی - مذهبی 64

2-7- مدیریت و کارکردهای آن 67

2-7-1- نقش های مدیریت 70

2-7-1-1- نقش های میان شخصی مدیران 71

2-7-1-2- نقش های اطلاعاتی مدیران 72

2-7-1-3- نقش های تصمیمی مدیران 73

2-7-2- سیر تطور مدیریت فراملیتی و جهانی 74

2-7-3- فرآیند مدیریت تنوع فرهنگی 76

شکل (2-1) فرایند مدیریت تنوع فرهنگی(حاجی ده آبادی,1383, ص 81). 80

2-7-3-1-  شناخت وضعیت موجود 80

2-7-3-2- شناخت وضعیت مطلوب 82

2-7-3-3- شناسایی راهکارها 83

2-7-4- استراتژی ها مدیریت تفاوت های فرهنگی 83

2-7-5- الگوهای عمده سیاست گذاری قومی و فرهنگی 88

2-7-5-1- مدل همانند سازی 88

شکل (2-2) ابعاد نظریه همانند سازی.(صالحی امیری,1385ب,ص59). 91

2-7-5-2- مدل تکثر گرایی 91

شکل(2-3) ابعاد نظریه همانند سازی. (صالحی امیری,1385ب,ص69). 95

2-7-5-3- مدل وحدت در کثرت 95

2-7-6- مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی 97

- نگرش سیستمی داشتن 97

- برقراری تعادل بین جهانی اندیشیدن و محلی عمل کردن 98

- مهارت اعمال مدیریت تغییر در دوره گذار 98

- توانایی کار همزمان در فرهنگ های گوناگون 99

- توانایی انجام دادن کار گروهی 100

- دانش زبان های مختلف 100

- مهارت استفاده از رایانه 101

- اعمال مدیریت در بستر فرهنگ های مختلف 101

- داشتن هوش فرهنگی 102

2-7-7- مدیریت تنوع قومی 103

الف- مهارت های انسانی 104

ب- مهارت های ادراکی یا مفهومی 104

2-8-1- پیش نیازهای مشارکت 107

2-8-2- مشارکت اجتماعی 108

2-8-3- اهمیت مشارکت در اسلام 110

2-8-4- مشارکت مدرسه و عرصه های آن 111

2-9- نقش مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی در ارتقا مشارکت اجتماعی 112

2-10- پیشینه تحقیق و مطالعات انجام شده 115

2-10-1- پژوهش های انجام شده در ایران 115

2-10-2- پژوهش های انجام شده در خارج از ایران 123

 

تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی
فهرست منابع 132

 

 

 

 

 

 

لینک کمکی