ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش :

دید کلی :
دانلود ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش بصورت کامل و جامع با منابع فوق العاده و جدید در قالب 125 صفحه ورد


توضیحات کامل :

دانلود مبانی نظری رشته مدیریت

ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش

 

 

 

 

 

چکیده:

در دهه‌های اخیر, انواع موسسات, شاهد تغییرات اساسی در زمینه های ساختار, کارکرد و سبکهای مدیریتی خویش بوده‌اند. موسسات کنونی, اهمیت بیشتری جهت درک, انطباق پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قایل شده و در کسب و بکارگیری دانش و اطلاعات روزآمد به منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوبتر به ارباب رجوعان پیشی گرفته‌اند. چنین سازمانهایی نیازمند بکارگیری سبک جدیدی از مدیریت به نام "مدیریت دانش" می‌باشند.

 

توسعه سریع و شتابان اقتصاد جهانی بهم ‌پیوسته, حکایت از ضرورت توسعه قابلیت‌ها و توانایی‌های منابع دانشی کسب ‌و کار دارد. در پاسخ به این ضرورت در دهه 90 مدیریت دانش به شکلی فراگیر مطرح شد و توسعه یافت. بسیاری از شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای عملکرد مؤثر در اقتصاد امروز, تبدیل شدن به یک سازمان دانش محور ضروری است. اما اندکی از آن‌ها به درستی می‌دانند که دانش محور شدن به چه معناست و یا چگونه می‌توان تغییرات لازم برای دانش محور شدن را انجام داد. در این راستا و با توجه به این مهم که مدیریت دانش سازمانی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان‌ها, دانش خود را اندازه‌گیری می‌کنند و به منزله‌ی سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارش‌های خود منعکس می‌کنند (موسوی,1387), این مؤسسه ها, استقرار مدیریت دانش در سازمان را, به عنوان بخشی از راهبرد سازمان, ضروری می‌دانند (جعفرنژاد:1387)

 

مدیریت دانش, به مثابه بخشی ضروری و اساسی در موفقیت سازمان, دامنه‌ی گسترده‌ای از ایده‌های سازمانی, شامل نوآوری‌های راهبردی, اقتصادی, رفتاری و مدیریتی را در بر می‌گیرد. در جهان امروز که تولید کالاها و ارائه‌ی خدمات به شدت دانش مدار شده‌اند, دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی به شمار می‌رود.

 

 

 

 

مقدمه:

تئوری‌های عرفی نئو کلاسیکی بر پایه انباشتگی دو عامل بنا شده‌اند: سرمایه و نیروی کار. اقتصاد دانان باور دارند که هر دوی این منابع, بازده نزولی دارند و سرانجام هر افزایش اضافی از نیروی کار و یا سرمایه از قانون بازده نزولی پیروی خواهد کرد. ایده ایستایی رشد در برخی نقاط که توسط دیدگاه کلاسیک پیشنهاد شده بود توسط تئوری نئوکلاسیکی و با این نظریه که تکنولوژی وضعیت مناسبتری را از نقطه ایستا تبیین می‌کند به بن بست رسید و حال این ایده با عبارت دانش به چالش کشیده شده است. اما اقتصاد دانان یک دوره‌ی سختی برای تطبیق دانش در داخل مدل‌های خودشان دارند, چرا که بر خلاف سرمایه و نیروی کار که بازده نزولی را نشان می‏دهند, دانش بازده صعودی را نشان می‏دهد (Arntzen et al, 2009) 

 

دلیل بحرانی دیگر بر رشد دانایی محور, تغییرات است. تغییرات همیشگی و پیوسته با جلوه‌ای از حرکت شتابان دگردیسی‌ها در بازار, فناوری, بنگاه‌ها و دیگر بخش‌های اقتصادی. این امر موجب می‌شود تا بنگاهها و افراد در جستجوی سودهای بالاتر بجای سودهای معمول فکر نوآوری, جستجوی راه‌ها, عملیات و فناوری‌های جدید باشند. در نگرش اقتصاد جدید, تغییر اقتصادی, نتیجه حرکت آرام از یک حالت تعادلی به حالت دیگر نیست بلکه آن از دنبال کردن سودهای شبه انحصاری نتیجه می‌گردد که متعلق به نوآوران است. ایده‌های جدید بکرار توسط بنگاه‌ها ایجاد می‌شود و تغییرات اقتصادی بوسیله موفقیت فناوریها و راهکارهایی که روش‌های قبلی را منسوخ می‌کنند, بوجود می‌آید  Hung , 2005)). 

 

خلاقیت هسته اصلی فرآیند نوآوری است و بهره‌وری واحدهای تحقیق و توسعه نیز از خلاقیت نشأت می‌گیرد. در فرآیند ملی نوآوری نیز دانش خلق می‏شود و وظیفه مدیریت دانایی نیز عبارت از فرآیند اداره دقیق دانش برای رفع نیازهای موجود‌, شناخت و بهره برداری از دانش موجود کسب شده و ایجاد فرصتهای جدید و توان ظرفیت بکارگیری دانش می‏‏‏باشد. وظایف واحدهای تحقیق و توسعه نیز توسعه مرزهای دانش با تحقیقات پایه‌ای و یا تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی برای بهبود مستمر فرآیند تولیدی است. بنگاههای صنعتی موفق در اقتصاد جدید آنهایی هستند که بطور مستمر به تولید دانش بپردازند و آن را در سراسر سازمان توزیع کنند و سریعاً تبدیل به تکنولوژی و محصول کنند (Dalkir et al, 2007) .

 

 

 

 

 

ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش
فهرست مطالب

2 - 1 مقدمه . 11

2-2 مدیریت دانش  12

2 – 2 – 1  تاریخچه مدیریت دانش . 12

2-2-2 انواع دانش . 14

2 – 2 - 3  تعاریف . 15

2 – 3 مدیریت دانش و تدوین دانش  20

2 – 4  اکتساب دانش  21

2 - 5 تسهیل و انتقال دانش . 21

2 – 6  کاربری دانش . 22

2 - 7 ذخیره (انباشت) دانش 22

2 – 8  اهمیت مدیریت دانش 22

2 – 9  الزامات سیستم‌های مدیریت دانش . 22

2 - 10 سرمایه فکری چیست؟ . 24

2 - 11رویکردها و روشهای اندازه‌گیری نامشهودها 25

2 – 12 سرمایه انسانی 26

2 - 13 اهدف مدیریت دانش 27

2 - 14 مدیریت دانش جدید . 28

2 - 15 زنجیره اطلاعات 29

2 - 16 داده 30

2 - 17 اطلاعات 30

2 - 18 نقش فن آوری اطلاعات 31

2 - 19 دانش . 31

2 - 20 مدیریت داده, مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش . 32

2 – 20 - 1 مدیریت داده 32

2-20-2 مدیریت اطلاعات 32

2 - 21 فرایندها در مدیریت دانش 33

2 - 22 عناصر اساسی مدیریت دانش . 34

2 - 23 نقش دانش در مدیریت دانش 36

2 - 24 نقش مدیریت در مدیریت دانش. 37

2 - 25 نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش . 39

2 - 26 تأثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش . 40

2 - 27  مدلهای مدیریت دانش 41

2 - 28 تولید دانش . 48

2 - 29 انتقال دانش 48

2 - 30 فناوری اطلاعات . 50

2 - 31 فرهنگ سازمانی 51

2 - 32 صادرات 54

2 - 33 فرایند صادرات 60

2-34 محرک های صادرات . 61

2-35 برنامه راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی ایران . 62

2-36 روند صادرات غیر نفتی . 63

2-37 فرش ایران . 66

2-38  سابقه تحقیقات 69

2-38-1 پیشینه داخلی 69

2-38-2 پیشینه خارجی 73

منابع

 

لینک کمکی