مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی :

دید کلی :
هدف از این مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان می باشد


توضیحات کامل :

دانلود مبانی نظری پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی 

ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولید استان گیلان

 

 

 

 

چکیده 

تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان است تا از این طریق امکان کمک به بخش تولید کشور و استان در راستای تدوین استراتژی های مناسب در جهت بهبود عملکرد به ویژه در حوزه بازرگانی با نظر به اصول تولید ناب را فراهم نماید. تحقیق حاضر از نظر اجرا از نوع توصیفی شاخه همبستگی است. همچنین جامعه آماری, کلیه شرکت های تولیدی استان گیلان (با بیش از 20 پرسنل) می باشد که بر اساس آمارها در حدود 340 مورد برآورد گردیدند, جهت برآورد میزان حجم نمونه, از جدول مورگان و کرجسی استفاده شد, که بر این اساس حجم جامعه نمونه 181 شرکت محاسبه گردید.

 

 ابزار سنجش و اندازه گیری در تحقیق حاضر پرسشنامه بوده و جهت بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضمن آن که روایی پرسشنامه نیز از طریق مشورت با اساتید و صاحب نظران مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت توصیف متغیرهای تحقیق از شاخص های توصیفی نظیر فراوانی, درصد, میانگین, میانگین وزنی, انحراف معیار, واریانس و برای اثبات یا رد فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین میزان اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت معنادار است. ضمن آن که رابطه بین ابعاد تولید ناب در بخش های بهبود مستمر, میزان نواقص, تولید بهنگام, تیم های چند وظیفه ای, عدم تمرکز, یکپارچگی وظایف و سامانه های اطلاعاتی عمودی با عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان نیز مثبت معنادار است. هم چنین بین ابعاد حذف اتلاف و سامانه تولید کششی تولید ناب با عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبتی وجود ندارد.

 

 

 

کلید واژگان:

تولید ناب

عملکرد بازرگانی

حذف اتلاف

بهبود مستمر

میزان نواقص

تولید بهنگام

عدم تمرکز

یکپارچگی وظایف

تیم های چند  وظیفه ای

سامانه های اطلاعاتی عمودی

 

 

 

 

مقدمه

دو انقلاب در ابتدا و انتهای قرن بیستم رخ داده است .انقلاب آغازین ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید دستی و انقلاب پایانی ظهور ناب و خاتمه یافتن عصر تولید انبوه است. اکنون جهان در آستانه عصری جدید به سر می برد, عصری که در آن دگرگونی شیوه ها ی تولید محصولات و ساخته های بشر چهره زندگی او را یکسره دگرگون خواهد کرد(Pettersen, 2009: 1) .

لازمه رقابت در دنیای کنونی بهره گیری از تمام فنون, ابزارها و ایده های جدید ناب  است. در نیمه دوم قرن بیستم, تولید کنندگان جهان با رقبایی جدید مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم, محصولات را با کیفیتی بهتر, تنوعی بیشتر و با قیمتی پایین تر به بازارجهانی عرضه می کردند. تولید ناب  در واقع شیوه تولیدی است که ضمن به کارگیری فواید تولید انبوه و تولید دستی, با هدف کاهش ضایعات  و حذف هر فعالیت بدون ارزش افزوده  شکل گرفته است.

 

 بر این مبنا تکنیک ناب با کمک مجموعه ابزارهای خود می‌تواند نقش بنیادینی در اصلاح و بهبود فرایندها داشته باشد(اسمعیلی گیوی, 1382: 51). تولید ناب یک سامانه کامل است و مبنای عملکرد این سامانه یک رابطه برد دو طرفه برای کلیه عناصر موجود در چرخه تولید ناب می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی
فهرست مطالب

چکیده 1

 

 

فصل دوم: ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق

2-1) مقدمه 14

2-2) تشریح مفهوم عملکرد 14

2-2-1) عملکرد بازار 15

2-2-2) عملکرد مالی 22

2-2-2-1) نرخ بازگشت دارایی 23

2-2-2-2) سهم بازار 23

2-2-2-3)  رشد فروش 28

2-3) تشریح تولید ناب 38

2-3-1) تولید ناب و تولید چابک 49

2-3-2) چالش های توسعه تفکر ناب 53

2-3-3)راهبردهای سازمانی توسعه تفکر ناب 53

2-3-4) راهبردهای فراسازمانی توسعه تفکر ناب 55

2-3-5) اصول تولید ناب 56

2-3-6) مکانیزم های اجرای تولید ناب 67

2-3-7) مدل های تولید ناب 69

2-4) پیشینه تحقیق 72

 

منابع و ماخذ

 

 

 

 

 

 

 

مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی
فهرست جداول

جدول 2-1) تفاوت های عمده تولید ناب و تولید انبوه 44

جدول 2-2) تفاوت های تولید ناب و چابک 51

جدول 2-3) مقایسه ویژگی های زنجیره ناب و چابک 52

 

 

 

مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی
فهرست اشکال

شکل 2-1) مدل تعاملی بازاریابی و فروش 30

شکل 2-2) مدل مفهومی پیکره بندی بازاریابی و فروش 31

شکل 2-3) شبکه تامین در تولید انبوه 41

شکل 2-4) شبکه تامین در رویکرد ناب 42

شکل2-5) گام‌های یکپارچه سازی زنجیره تامین ناب 43

شکل 2-6) پیاده سازی مدل درخت حقیقت جاری برای ترکیب عرصه ناب و چابک 50

 

 

 

 

مبانی نظری بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی
فهرست نمودارها

 

نمودار 2- 1) مولفه ها و زیرمولفه های ارزیابی 72

 

 

 

 

لینک کمکی