بررسی و تشریح کامل رویکردها به خطای عامل سازمانی در سازمان

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن بررسی و تشریح کامل رویکردها به خطای عامل سازمانی در سازمان :

دید کلی :
هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح کامل رویکردها به خطای عامل انسانی در سازمان می باشد


توضیحات کامل :

دانلود پایان نامه مدیریت

بررسی و تشریح کامل رویکردها به خطای عامل انسانی در سازمان

 

 

 

چکیده  

70 تا 80 درصد لااقل قسمتی از سوانح هواپیمایی به شکلی به اشتباه انسانی مرتبط می‌شود(Shappell, S.A. and Wiegmann, D.A. 1996). اما از آنجا که در برسیهای پس از سانحه معمولا به لایه های زیرین آن رویداد یا سانحه توجه نمی شود اغلب این بخش مورد غفلت واقع می شود. بطور کلی می توان گفت در هر سانحه ای چهار لایه وجود دارد که به ایسبرگ یا کوه یخ شناور در آب تشبیه می شود که بخش اعظم آن در زیر آب واقع شده است و تنها بخش کوچکی از آن که از زیر آب بیرون آمده است قابل رویت است( شکل 2-13). تحقیقات نشان می دهند که از هر 1000 تا 4000 نقص پنهان در شرایط کار بین 100 تا 1000 رویداد ناشی می شود.

از میان این رویدادها تقریبا 30 تا 100 رویداد خطرناک گزار ش می شوند. سرانجام از میان این رویدادهای خطرناک بین یک تا پنج سانحه مرگبار یا منجر به جرح گزارش می شود یعنی به ازای هر 600 رویداد یک سانحه مرگبار وجود خواهد داشت. این تعداد سوانح همان قله کوه یخ هستند که از آب بیرن زده است و مدیران و کارشناسان اغلب بر این قسمت از مدیریت ایمنی متمرکزند(International Civil Aviation Organization, 1993: 15). با وجود کاهش قابل ملاحظه سوانح در طول نیم قرن گذشته, کاهش سوانح مرتبط با لایه های عمیق تر یعنی شرایط پنهان و اشتباه انسانی همگام با  کاهش سوانح مرتبط با عوامل محیطی و فنی گام بر نداشته است و این به همان دلیل توجه مدیران بر بخشهای مشهود سوانح است (Nagel,  1988, O"Hare and et.al, 1994, Shappell, and Wiegmann. 1996, Yacavone, D.W., 1993).

در حقیقت انسان بعنوان عامل سوانح در هواپیمایی تجاری و نظامی نقش روبه جلوی مهمتری در مقایسه با تجهیز بیشتر هواپیماها که آنها را قابل اطمینان‌تر ساخته است ایفا کرده است (Nagel,  1988). مثلا یافته‌ها نشان می‌دهند که درسال 1977 تعداد سوانح هوایی که تنها به عامل فنی یا محیطی مرتبط بوده‌اند تقریباً با تعداد سوانحی که لااقل قسمتی به عامل انسانی مرتبط بوده‌اند برابر بوده است. با این حال در سال 1992 تعداد سوانح مرتبط به عامل فنی یا محیطی تقریباً به صفر رسیده است اما سوانح مرتبط با اشتباه انسانی تنها 50 درصد کاهش یافته است که این کاهش هم تا حدود به دلیل ارتقا توانایی‌های فنی هواپیماها بوده است که دخالت انسان را به حداقل رسانیده است (Wiegmann, Shappell and Fraser, 2002).

دلیل این امر به زمینه‌های بررسی سوانح در نیم قرن گذشته برمی‌گردد. در سوانح مرتبط با نقص فنی بررسی سوانح بر لاشه هواپیما و تکه‌های بجا مانده از آن متمرکز است با آزمایش این تکه‌ها در آزمایشگاههای فنی علت و چگونگی بروز نقص فنی آشکار شده و این ایرادات در هواپیماها مرتفع می‌گردند. بعبارتی تکنیک‌ها و تحلیل‌ها در این نوع بررسی‌ها ریشه در علوم فیزیکی دارد. این امر به محققان کمک می‌کند که نه تنها دریابند که کدام قطعه معیوب بوده است بلکه به آنها برای یافتن این پاسخ این پرسش که چرا این سانحه رخ داده است نیز رهنمون می‌سازد این اطلاعات همگی در یک پایگاه داده جمع‌آوری می‌شوند و برای جلوگیری از رویدادهای مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما برخلاف بررسیهای مهندسی, بررسیها بر روی عملکرد انسانی غیرفیزیکی و کیفی است و تحلیلها نیز برخلاف تحلیلهای مهندسی که مشخص و محدودند گسترده‌اند. مثلا فرسودگی یک قطعه هوایی که باعث سانحه شده است را با فرسودگی یک خلبان که بر اثر خستگی باعث سانحه شده را با هم مقایسه کنید. در دیدگاه اول با استفاده از دستگاه‌های آزمایشگاهی میکروسکوپی الکترونیکی و تکنولوژیهای موجود میتوان علت فرسایش قطعه را مشخص نمود و از تکرار آن جلوگیری کرد. اما در مورد فرسودگی خلبان عوامل بی شماری باید مدنظر قرار گیرند نظیر زمان سانحه, تاریخچه 72 ساعت قبل خلبان, زمان خوابیدن, کیفیت خواب, طول پرواز و غیره.

نظیر مورد بالا درباره خستگی خلبان مشخص نمودن دیگر عوامل انسانی که باعث سانحه شده اند دشوار است. در نتیجه تحقیقات و بررسیها در مورد عوامل انسانی بطور سنتی دشوارتر از عامل فنی یا محیطی است و به جای تمرکز برای پاسخ به (چرایی) بروز سانحه بر (چیستی) آن تمرکز یافته است. در حقیقت بسیاری از گزارشات سوانح مرتبط با عامل انسانی واقعاً دلایل حادثه را بیان نمی‌کنند بلکه صرفاً شرحی از واقعه یا خطا و اشتباه را توصیف می‌کنند (International Civil Aviation Organization, 1993: 32). پس این روند نمی‌تواند به جلوگیری از سوانح مرتبط با عامل انسانی کمک نماید.

 

 

کلمات کلیدی:

خطای انسانی

ساختار سازمانی 

 

 

 

مقدمه

 

خطای انسانی هم به عنوان یک عامل شناخته شده در بیشتر وقایع هواپیمایی دیده می شود. این خطا ها اغلب توسط افراد معمولی, سالم, صلاحیت دار, با تجربه, و کاملا مجهز به تجهیزات تجربه می شوند. چندین روش برای مطالعه خطاهای انسانی وجود دارد. یک از این روشها بررسی رفتارهای فردی در سطوح مختلف است. از میان مولفه های گوناگون رفتار فردی (مانند هوش, شخصیت, انگیزش, ارزشها و نگرشها, ادراک, احساسات, و یادگیری) استرس بعنوان مولفه ای تاثیر گذار بر خطا های مرتبط با عامل انسانی شناخته می شود. این تحقیق بر آن است تا تاثیر منفی سطوح مختلف استرس (تنیدگی) را بر بروز خطای عامل انسانی مورد بررسی قرار دهد.  

 

 

 

 

بررسی و تشریح کامل رویکردها به خطای عامل سازمانی در سازمان
فهرست مطالب

 

.خطای عامل انسانی

.. مقدمه

.. رویکردها به خطای عامل انسانی

... رویکرد شناختی

... رویکرد ارگونومیک یا سیستمی

... رویکرد رفتاری

... رویکرد طب هوایی

... رویکرد روانی اجتماعی

... رویکرد سازمانی

... سیستم طبقه بندی و تحلیل عوامل انسانی

.... مدل دلایل سانحه ریزن

..... مؤلفه‌های یک سیستم تولیدی

..... نقص یک سیستم تولیدی

..... نقاط قوت و محدودیتهای مدل ریزن

..... تعریف حفره های موجود در پنیر: سیستم طبقه‌بندی و تحلیل عوامل انسانی

...... اعمال غیرایمنی اپراتورها

....... خطاها

........ خطاهای تصمیم‌گیری

........ خطاهای ادارکی

....... تخلفات روزمره

....... تخلفات استثنایی

...... پیش زمینه‌های اعمال غیر ایمن

....... شرایط اپراتورها

....... حالتهای ذهنی ناسازگار

....... حالتهای ناسازگار جسمانی

....... محدودیتهای ذهنی و جسمی

....... عوامل پرسنلی

....... مدیریت منابع تیمی

....... آمادگی شخص

....... عوامل محیطی

....... محیط تکنولوژیک

...... سرپرستی غیر ایمن

....... سرپرستی ناکافی

....... برنامه‌ریزی نامناسب عملیات

....... ناتوانی در اصلاح مشکل شناخته شده

....... تخلفات سرپرستی

...... تاثیرات سازمانی

....... مدیریت منابع

....... جو سازمانی

....... فرایندهای سازمانی

 

 

منابع فارسی

منابع لاتین

 

لینک کمکی