نقش اطلاعاتی محافظه کاری و روش های اندازه گیری آن

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن نقش اطلاعاتی محافظه کاری و روش های اندازه گیری آن :

دید کلی :
هدف از این پایان نامه بررسی نقش اطلاعاتی محافظه کاری و روش های اندازه گیری آن می باشد


توضیحات کامل :

دانلود  پایان نامه رشته حسابداری

نقش اطلاعاتی محافظه کاری و روش های اندازه گیری آن

 

 

 

 

 

تشریح و بیان مسئله

سیل عظیم رسوایی های مالی اخیر در سطح جهان, از انرون و ورلدکام در آمریکا تا پارلامات در اروپا, سبب شده است که انگشت اتهام به سمت گزارشگری مالی نشانه رود. صورت های مالی هسته اصلی فرآیند گزارش گری مالی را تشکیل میدهند. صورت های مالی و در راس آنها صورت سود و زیان (رقم سود خالص) در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. در سال های اخیر مبحث کیفیت سود گزارش شده مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. یکی از جنبه‌های کیفیت سود محافظه‌کاری است؛ بدان معنا که هر چه محافظه‌کاری سود  بیشتر باشد, کیفیت آن بالاتر است. مفهوم محافظه‌کاری در حسابداری سابقه ای طولانی دارد و به قول باسو  ( 1997) نفوذ محافظه‌کاری در حسابداری حداقل به 500 سال می‌رسد. حسابداران به طور سنتی محافظه‌کاری را "قانون پیشی گرفتن زیانها‌ و عدم سبقت سودها" معرفی کرده اند باسومحافظه‌کاری را تمایل حسابداران به الزام برای داشتن مستندات قوی (درجه بالایی از قابلیت تأیید شوندگی) برای شناسایی اخبارخوب در مقابل شناسایی اخبار بد معرفی می‌کند. حال در این پژوهش به دنبال بررسی این موضوع هستیم که دو عامل عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی را میتوان از عوامل تاثیر گذار بر محافظه کاری نامید یا این دو متغیر فاقد اثرگذاری بر محافظه کاری می باشند.

 

ارزیابی عملکرد مدیریت پایه و اساس بسیاری از تصمیمات از قبیل پاداش مدیران, قیمت سهام, ریسک سهام, تصمیم گیری مربوط به سرمایه‌گذاری و سایر موارد دیگر است و  نیز یکی از شاخص های بسیار مهم برای واحد اقتصادی می باشد زیرا در صورت مناسب بودن این شاخص واحد اقتصادی به اهداف خود دست می یابد روشهای اندازه گیری عملکرد مدیریت شرکت و یافتن راهکارهای کنترل عملکرد آنها دارای روش های زیاد و همچنین پیچیدگی های خاص خود می باشد اما یکی از مهم ترین این شاخص های نسبت سود خالص بر کل دارایی ها (ROA) می باشد (یوشی ساتو ,2012). در مورد عملکرد و کارایی اطلاعاتی می توان گفت مبنای تصمیم گیری مشارکت کنندگان در بازارهای اوراق بهادار, اطلاعاتی است که از سوی بورس, ناشران اوراق بهادار و واسطه های فعال در این بازارها, منتشر می شود. بهره-گیری از این اطلاعات و به عبارتی تصمیم گیری صحیح در بازار اوراق بهادار زمانی امکان پذیر است که اطلاعات یاد شده به موقع, مربوط, با اهمیت و نیز کامل و قابل فهم باشد. از سوی دیگر, نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حایز اهمیت است(هلتهایسن و واتز  ,2001).اما مسئله مهم این است که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می توانند به عنوان دو عامل موثر محافظه کاری را تحت تاثیر قرار دهند یا خیر؟

 

 

 

کلمات کلیدی:

عملکرد مدیریتی

عملکرد اطلاعاتی

محافظه کاری مشروط 

محافظه کاری بدون قید و شرط

 

 

 

 

 

 

 

 

نقش اطلاعاتی محافظه کاری و روش های اندازه گیری آن
فهرست مطالب

 

فصل دوم:  چارچوب نظری و پیشینه پژوهش 13

2-1- مقدمه 14

2-2- عملکرد و کارایی مدیریت 16

2-2-1- تعریف کارایی 18

2-3- ارزیابی عملکرد و کارایی مدیریت 18

2-4- نسبت دوپونت ROA)) 21

2-4-1- دوپونت تعدیل شده : 23

2-4-2 موارد استفاده ROA 24

2-4-3- نقاط ضعف ROA 24

2-5- کارایی مدیران موظف و غیر موظف 25

2-6- عملکرد و کارایی اطلاعاتی 26

2-6-1- کارایی بازار 27

2-7- عدم تقارن اطلاعاتی 28

2-8-خطای پیش بینی سود 30

2-8-1- عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود 31

2-9- نوسان بازدهی 32

2-10- تعریف محافظه کاری 34

2-11-تقسیم بندی محافظه کاری 35

2-11-1- محافظه کاری شرطی 36

2-11-2- محافظه کاری غیر شرطی 37

2-12- روش های اندازه گیری محافظه کاری: 37

2-12-1- روش ها اندازه گیری محافظه کاری شرطی 38

2-12-1-1- روش عدم تقارن زمانی سود: 38

2-12-1-2- روش کاربرد اقلام عملیاتی: 38

2-12-2- روش های اندازه گیری محافظه کاری غیر شرطی 39

2-12-2-1- روش ارزش بازار نسبت به ارزش دفتری سهام (MTB) 39

2-12-2-2- روش Res: 40

2-12-2-3- روش به کارگیری اقلام تعهدی: 40

2-12-2-4- روش ارزش دفتری به ارزش بازار 40

2-13- نقش اطلاعاتی محافظه کاری 41

2-14-  پیشینه پژوهش 42

2-14-1- تحقیقات داخلی 42

2-14-2- تحقیقات خارجی 46

2-15- خلاصه فصل 50

منابع

 

لینک کمکی