خانه کیفیت QFD

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن خانه کیفیت QFD :

دید کلی :
دانلود تحقیق خانه کیفیت QFD


توضیحات کامل :

دانلود تحقیق رشته صنایع

خانه کیفیت QFD

 

 

مقدمه

بدون شک نقطه قوت QFD در مقایسه با سایر روش های مهندسی کیفیت ( COQ(1) , FMEA(2) و … ) گستردگی و تنوع مفاهیم آن می باشد. QFD  به طور کلی با سه دیدگاه و نگرش مختلفی که توسط آکائو , ماکابه و فوکوهارا بنیانگذاری شده اند , شناخته می شود. QFD دیدگاه آکائو , فرآیندی مشتمل بر بررسی سی ماتریس می باشد که بنا به نیاز از تعدادی یا تمامی آنها در تجزیه و تحلیل داده های طراحی محصول استفاده می شود. نگرش ماکابه که اولین بار در آمریکا توسط دونالد کلازینگ و در شرکت فورد مطرح شد , شامل چهار ماتریس پیوسته است که به ترتیب عبارتند از : طرح ریزی محصول (خانه کیفیت)(3) , طراحی محصول(4) , طرح ریزی فرآیند(5) و برنامه ریزی کنترل فرآیند(6). آخرین مدل معروف و عمومی QFD – ارائه شده توسط فوکوهارا – شامل هجده ماتریس می باشد که اولین بار در شرکت تویوتای ژاپن مورد استفاده قرارگرفت. به هر حال با وجود دیدگاههای متفاوت در مورد QFD دو دیدگاه چهار ماتریسی و سی ماتریسی از اقبال بیشتری نسبت به سایر دیدگاه ها برخوردار شده است.

 

دیدگاه سی ماتریسی QFD (مدل آکائو) در مقایسه با مدل ماکابه شامل جزئیات بیشتری بوده و در مواردی که نیازمند داشتن اطلاعات جزئی تری برای محصول هستیم , استفاده از آن از اولویت بیشتری برخوردار است . مزیت دیدگاه چهار ماتریسی QFD نسبت به مدل آکائو , سادگی یادگیری و استفاده ازآن می باشد.اما نکته قابل توجه و شگفت آور این است که طی تحقیقی که ریویل و موران از هزار شرکت کننده در کنفرانس بین المللی QFD در سال 1989 به عمل آورند , ده درصد از افراد مورد تحقیق از روش چهار ماتریسی , ده درصد از روش سی ماتریسی و هشتاد درصد بقیه از تلفیقی از بهترین خصوصیات این دو روش ( از جمله سیزده ماتریسی ) استفاده می کرده اند.

 

 

 

کلمات کلیدی:

گسترش کارکرد کیفی

روشهای مهندسی کیفیت

دیدگاه ها و نگرشهای QFD

 

 

 

 

 

 

 

 خانه کیفیت QFD
فهرست مطالب

3-1) مقدمه 

3-2) مراحل تکمیل خانه کیفیت 

3-2-1) تعیین خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان (WHATs) 

3- 2-2)  اولویت  بندی نیازهای کیفی 

3-2-3) تعیین میزان ارتباط میان خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان و مشخصه های فنی در ماتریس ارتباطات 

3-2-4) ارزیابی رقبا بادر نظر گرفتن الزامات فتی و مهندسی 

3-2-5) اولویت بندی مشخصه های فنی و مهندسی محصول 

3-2-9 ) بررسی رابطه مشخصه های فنی و مهندسی محصول با یکدیگر 

3-2-10) تعیین مقادیر هدف برای خصوصیات فنی 

3-3) مفاهیم قابل استخراج از خانه کیفیت 

3-4) باز بینی خانه کیفیت 

تشریح دیدگاه 

منابع

 

 

لینک کمکی