مبانی و ماهیت QFD

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مبانی و ماهیت QFD :

دید کلی :
دانلود تحقیق مبانی و ماهیت QFD


توضیحات کامل :

دانلود تحقیق رشته صنایع

مبانی و ماهیت QFD

 

 

مقدمه

با شروع انقلاب صنعتی و به موازات پیشرفت تمدن بشر, محصولات ووسایل ساخت  انسان نیز پیچیده ترشد . چند هزار سال قبل,یک جنگجوبرای ساخت زره جنگی خود , ضمن مراجعه مستقیم به آهنگر شهر, سفارش خودرا به صورت حضوری و شفاهی برای وی عنوان می نمود و آهنگر نیز به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه ای , خواسته های مشتری را دریافت کرده , محصولی مطابق آنچه که مورد نظر وی بود , تولید و عرضه می کرد . علاوه بر مورد فوق , عدم گسترش تجارت جهانی به شکل کنونی و تولید و عرضه محصولات در سطح بسیار محدودتر از آنچه که امروز شاهدآن می باشیم باعث شده بودکه طراحی , ساخت وفروش محصولات , بدون هیچ مشکل خاصی انجام پذیرد . اما آیا امروزه و در آغاز قرن بیست و یکم با پیچیدگی روزافزون محصولات تولیدی و فروش آنها در سظح بسیار گسترده , باز هم می توان از الگوهای گذشته پیروی نمود ؟ پاسخ سوال فوق بدون هیچ شک وشبهه ای منفی می باشد ؛ اما آیا تا کنون به فکر راه حلی برای دریافت وتحلیل خواسته های مشتریان خود بوده ایم ؟ 

 

ابزار مناسب برای کاهش میزان تغییرات محصول در فرآیند طراحی و تولید آزمایشی چیست ؟ طراحی محصولات و خدمات جدید , مستلزم کار گروهی وتلاش همه جانبه از سوی مسئولان واحدهای مختلف سازمان از جمله بازار یابی , فنی و مهندسی , تولید , فروش , خدمات پس از فروش و …  می باشد ؛ اما زبان مشترک مجموعه مذکور چیست ؟ مسئولان واحد بازار یابی برای انتقال خواسته های کیفی مشتریان چگونه وباچه ابزاری بامهندسان طراح محصول ارتباط برقرارمیکند؟پاسخ مناسب به تمامی موارد فوق , در استفاده مؤثر و مناسب از روش QFD نهفته است .

 

QFD به عنوان یکی از روشهای مهندسی کیفیت , از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده , در فرآیند بررسی و تحلیل خود , ضمن شناسایی خواسته ها و نیاز مندیهای مشتریان , سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی  مراحل طراحی و تولید را دارد .به بیان دیگر , فلسفه استفاده از QFD , اعمال و لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری در مراحل  مختلف تکوین محصول می باشد . بنا بر این تمامی خصوصیات و مشخصات طراحی محصول با توجه به نقطه نظرات مشتری و مصرف کننده آن حاصل می شود و نقش کارشناسان سازمان در طراحی محصول و خدمت جدید , چیزی فراتر از یک مترجم نمی باشد ؛ مترجمانی که با استفاده از روشی به نام QFD خواسته های مشتریان را به مشخصات کمی قابل ملاحظه در داده های طراحی تبدیل می کنند . QFD یک ابزار کیفیتی پیشرفته است که هدف آن افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتریان واقعی محصول می باشد .

 

همانگونه که پیشتر عنوان شد , توسعه و ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان , از جمله منافع بسیار با ارزش و اساسی QFD می باشد . اغلب اوقات به واسطه عدم استفاده از یک چنین فرهنگ و زبان مشترک و به دلیل تعدد مراحل فرآیند طراحی محصول نهایی طراحی شده با محصول مورد نظر مشتری ,‌ متفاوت است . لذا QFD ضمن توسعه مبانی و ماهیت QFD
فهرستی ازلغات و اصطلاحات فنی مورد نیاز , از آنها در هر یک از مراحل فرآیند طراحی استفاده مینماید .QFD با تکوین یک فرآیند طراحی منطقی , نسبت به ایجاد و خلق کیفیت در محصول اقدام مینماید .

واقعیت این است که معمولا مشتریان در ارزیابی های مربوط به محصول ,نیازهای ذهنی(1) خود رامطرح میکند و QFD با استفاده از طیف وسیعی از روشها و ابزار مختلف , به طور سیستماتیک این نیاز ها را به خواسته های عینی طراحی (2) تر جمه و تبدیل می نماید . در مرا حل بعدی , نیاز های طراحی به نحو بسیار مناسب و مؤثری در تمامی قسمتهای مرتبط مورد استفاده قرار گرفته , بدین ترتیب زنجیره کاملی از فعالیتها به طور یکپارچه برای رسیدن به هدف نهایی (رضایت مشتری) در تلاش خواهند بود .

 

 

 

کلمات کلیدی:

گسترش کارکرد کیفی

روشهای مهندسی کیفیت

 

 

 

 

 

 مبانی و ماهیت QFD
فهرست مطالب

1-2)  دیدگاههای مختلف کیفیت 2

1-3)  معرفی QFD 2

1-4)  تعاریف QFD 3

1-5)  روش QFD و مزایای آن 4

1-6)  تاریخچه QFD 6

1-7) مواردی از استفاده مؤفقیت آمیز QFD 8

1-8) QFD و افزایش کارایی 10

1-9) معرفی  QFD به سازمان 12

1-10) موارد تکمیلی در مورد روش QFD 15

1-11-1) اعضا گروه QFD 15

1-11-2) اصولی که برای گروه QFD صادق می باشند : 16

1-11-3) QFD به عنوان سیستم طرحریزی 16

1-11-4) QFD  و تکنیک چه چیزی / چگونه 17

1-11-5) بهسازی مستمر کیفیت 17
1-11-6) جایگاه QFD در فرآیند کلی نشان دهنده ابزارهای TQM 19

منابع

لینک کمکی