ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک :

دید کلی :
هدف از دانلود نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد شعب شمال بانک سامان استان تهران می باشد


توضیحات کامل :

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

 ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک

 (مطالعه موردی:شعب شمال بانک سامان استان تهران)‏

 

 

 

 

 

چکیده :

هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیرتوانمندسازی منابع انسانی بر عملکرد شعب شمال بانک سامان استان تهران بوده است. ‏جامعه آماری تحقیق حاضر, مدیران, کارشناسان دوایر شعب شمال بانک سامان استان تهران (با در نظر گرفتن سوابق و ‏تجارب مرتبط و سطح تحصیلات) تعداد آنها 360 نفر بوده که از این تعداد طبق جدول مورگان 136 نفر به عنوان نمونه ‏انتخاب و بر اساس نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی, پرسشنامه بین آنها توزیع و داده‌ها جمع آوری گردید. ‏نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل‌ها با استفاده از نرم افزار ‏SPSS‏ و آزمون تی نشان دهنده این موضوع است که دانش و ‏مهارت, اعتماد, ارتباطات و انگیزه کارکنان بر عملکرد شعب شمال بانک سامان استان تهران تاثیرگذارند. بنابراین با توجه ‏به این موضوع, لازم است در حوزه درمان و توانمندسازی منابع انسانی, به این عوامل در سازمان توجه گردد. ‏

 

 

 

کلیدواژه:

توانمندسازی منابع انسانی

اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک

تاثیر توانمندسازی منابع انسانی بر عملکرد سازمان

 

 

 

 

بیان مسأله

توانمند‌سازی فرایندی است که در آن از طریق توسعه و گسترش نفوذ و قابلیت افراد و ‏تیم‌ها و استفاده از ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها به بهبود و بهسازی مستمر عملکرد ‏کمک می‌شود. توانمندسازی برای مدیران, نقش یک عامل تسهیل کننده را دارد که هدف از آن ‏یاری رساندن به دیگران است تا روی پای خود بایستند(آقاجانی و آقاجانی, 1384). ‏توانمندسازی اعطا اختیار تصمیم‌گیری به کارکنان به منظور افزایش کارایی آنان و ایفا ‏نقش مفید در سازمان است(‏Kagee,‎‏2006) که موجب می‌شود کارکنان با فراگیری دانش, مهارت ‏و انگیزه بتوانند عملکردشان را بهبود ببخشند. چرا که توانمندسازی فرآیند ارزشی است که از ‏مدیریت عالی سازمان تا پایین‌ترین رده سازمانی امتداد می‌یابد(‏Survage,‎‏2000,1). ‏تحقیقات نشان می‌دهد که دانش و مهارت چنانچه در راستای هوشمندی فرد باشد منجر به ‏توانمندی وی می‌شود, لذا مدیران موفق مهمترین وظیفه خود را مربیگری می‌دانند و رمز ‏موفقیت این مدیران توجه به ویژگیها, طبیعت و هوشمندی انسانها و تبدیل هوشمندی‌ها به ‏عملکرد است. مدیران موفق به جای فرماندهی, کنترل و اصلاح کارکنان, تلاش می‌کنند که ‏هوشمندی‌‌های فردی را کشف کنند, مغز و اندیشه کارکنان را به پویش بیشتر وادارند و به آنها ‏کمک کنند تا هوشمندی ویژه خود را شکوفا سازند و به کار گیرند(آقاجانی و دیگران, 1385). ‏

 

تحولات محیطی مستلزم تحول سازمانی است. تحولات بزرگ درون سازمانی به ندرت بدون ‏مساعدت افراد رخ می‌دهد و چنانچه اعتماد مشترک بین مدیریت و کارکنان نباشد هیچ روشی ‏کارساز نخواهد شد. هرگاه سازمان‌ها بخواهند در دنیایی پیچیده و پویای امروزی ادامه حیات ‏دهند, می‌بایست نیروی بالقوه انسانی را مهار کنند و از آن سود بجویند. توانمندسازی به عنوان ‏ابزاری شناخته شده است که ظرفیت‌های بالقوه را برای بهره برداری از توانایی انسانی که از آن ‏استفاده کامل نمی‌شود در اختیار می‌گذارد. (بلانچارد و دیگران, 1381, ص 1)‏دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد توانمندسازی با درگیر کردن و مشارکت کارکنان در کار, ‏دستاوردهای مثبتی در عملکرد ایجاد می‌کند و این دستاوردها, تنها دلیل اجرای فرآیند گسترش ‏توانمندسازی در یک سازمان محسوب می‌شوند. البته اگر ما با یک تعریف مناسب از توانمندسازی عمل ‏کنیم و فرآیند توانمندسازی را به درستی اعمال نمائیم به دلایل محکمی باور خواهیم داشت که بهبود ‏مستمر در عملکرد سازمان را ایجاد خواهیم کرد. (کینلا, 1383, ص 142)‏

 

بعد از سالها تجربه, دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور ‏کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید از نیروی انسانی متخصص, خلاق و با ‏انگیزه بالا برخوردار باشد. نیروی انسانی شاغل در سازمان‌ها با قابلیت‌ها و توانمندیهای بالقوه ‏خود چنانچه مورد توجه قرار گیرند, نقش مهم و حساسی را در رشد و توسعه همه جانبه ایفا ‏خواهند نمود. به نظر می‌رسد که توانمندسازی نوعی راهبرد کلان مقبولیت یافته‌ای است برای ‏بهبود مستمر و یک علامت اختصاری است برای انواع شیوه‌‌های کاربرد شایستگی‌‌های افراد در ‏روش‌‌های خلاق و جدید برای تمام جنبه‌‌های عملکرد سازمان. لذا این سوال در ذهن ایجاد ‏می‌شود که چه عواملی بر توانمندسازی کارکنان تاثیر‌گذار است؟ در این مسیر, استفاده از ‏تکنیک‌ها و روشهای مختلف موجب ارتقای توانمندسازی کارکنان می‌شود. در این تحقیق سعی ‏می‌شود به توضیح و تبیین ابعاد این مفهوم, تعاریف, ویژگیهای سازمانی کارکنان توانمند و ‏عوامل موثر بر توانمندسازی دستاوردها پرداخته شود. ‏

با توجه به اینکه بانک سامان استان تهران درحال حاضر فعالیت‌‌های وسیعی را ارائه می‌نماید, ‏چگونه می‌تواند با توانمندسازی منابع انسانی, عملکرد خود را بهبود بخشد؟ ‏

 

 

 

 

ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک
فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات تحقیق 

مقدمه 2

1-1- بیان مسأله 2

1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق 4

1-3- مدل مفهومی تحقیق 5

1-4- اهداف تحقیق 6

1-4-1- هدف اصلی تحقیق 6

1-4-2- اهداف فرعی تحقیق 6

1-5- سوالات / فرضیه‌‌های تحقیق 7

1-5-1- سوالات تحقیق 7

1-5-2- فرضیه‌های تحقیق 7

1-5-2-1- فرضیه‌‌ اصلی 7

1-5-2-2- فرضیه‌‌های فرعی 7

1-6- قلمرو تحقیق 8

1-7- تعاریف مفهومی/ عملیاتی متغیرها 8

1-7-1- تعاریف نظری تحقیق 8

1-7-2- تعاریف عملیاتی تحقیق 10

1-8- خلاصه فصل 11

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1- بخش اول: مبانی نظری 13

2-1-1- مقدمه 13

2-1-2- توانمندسازی چیست؟ 14

2-1-2- 1- توانمندسازی به عنوان مفهوم تسهیم قدرت 16

2-1-2-2- توانمندسازی به عنوان مفهوم انگیزشی و شناختی 16

2-1-3- سیر تاریخی مفهوم توانمندسازی 18

2-1-4- توانمندسازی در سازمانهای قدیمی و جدید 19

2-1-5- دلایل توانمندسازی 20

2-1-6- اهداف توانمندسازی کارکنان 21

2-1-7- انواع توانمندسازی 22

2-1-8- مدل‌ها‌ی توانمندسازی 23

2-1-8-1- تشریح یکی از مدل‌‌های توانمندسازی (مدل توانمندسازی باون و لاولر) 24

2-1-9- ابعاد توانمندسازی 25

2-1-10- اصول توانمندسازی کارکنان 27

2-1-9- ابزارهای توانمندسازی 28

2-1-11-1- آموزش, ابزاری در خدمت توانمندسازی 30

2-1-11- 2 - آموزش مهارت‌‌های توانمندسازی کارکنان 31

2-1-12- رویکردهای توانمندسازی 34

2-1-13- استراتژی‌‌های توانمندسازی 37

2-1-14- شرایط اجرای توانمندسازی 39

2-1-15- مراحل توانمندسازی 40

2-1-16- روش‌‌های توانمندسازی 41

2-1-17- توانمندسازی و تغییر سازمانی 42

2-1-18- توانمندسازی و ارتباط آن با فرایند تصمیم گیری 44

2-1-19- تاثیر توانمندسازی در عملکرد گروه مجازی; نقش تعامل چهره به چهره 46

2-1-20- نقش توسعه ظرفیت, توانمندسازی و پیشرفت کارکنان در حفظ و نگهداری کارکنان 48

2-1-21- تاثیر توانمندسازی بر اجرای مدیریت کیفیت جامع (TQM) در سازمان 51

2-1-22- ویژگی‌‌های کارکنان توانمند 53

2-1-21- فرایند توانمندسازی 56

2-1-22- گامهای فرایند توانمندسازی کارکنان بر اساس مدل جامع راهبردی 58

2-1-23- عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی 61

2-1-24- سبک مدیریت و تاثیر آن بر توانمندسازی 63

2-1-25- نقش مدیران در افزایش توانمندی کارکنان 64

2-1-26- مزایای توانمندسازی منابع انسانی 73

2-1-27- موانع و چالش‌‌های اجرای برنامه‌‌های توانمندسازی 74

2-1-28- انواع فضاهای سازمانی موثر در تغییر رفتار کارکنان 76

2-1-29- دلایل عدم تمایل مدیران به توانمندسازی کارکنان 77

2-1-30- معرفی ابعاد مورد مطالعه در توانمندسازی منابع انسانی 80

2-2- بخش دوم: پیشینه تحقیق 82

2-2-1- مقدمه 82

2-2-2- گفتار اول 82

2-2-2- 1- مروری بر مطالعات و تحقیقات مشابه داخلی 82

2-2-3- گفتار دوم 88

2-2-3- 1- مروری بر مطالعات و تحقیق‌‌های مشابه خارجی 88

2-2-4- جمع بندی 94

 

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق 

مقدمه 98

3-1- روش تحقیق 98

3-2- جامعه آماری 99

3-3- حجم نمونه و روش اندازه‌گیری 99

3-4- ابزار جمع آوری داده ها 99

3-5- چگونگی سنجش روایی و پایایی ابزار تحقیق   100

3-5-1- تعیین روایی پرسشنامه مورد استفاده 100

3-5-2- تعیین پایایی یاقابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده 101

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 101

3-7- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف 102

3-7- 1- آزمون فریدمن 102

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 103

مقدمه 104

4-1 – تجزیه و تحلیل آمار توصیفی 104

4-1-1- تعاریف آماری 104

4-1-2- آمار توصیفی سوالات پرسشنامه 105

4-2- تجزیه و تحلیل آمار استنباطی 133

4-2-1- پاسخ به فرضیه‌های تحقیق 133

4-2-2- اولویت‌بندی فرضیه‌های پژوهش 139

 

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها 

مقدمه 142

5-1- مروری بر بیان مساله, اهداف تحقیق و چگونگی روش انجام کار 142

5-2- نتایج آزمون‌ها 144

5-3- نتیجه‌گیری 144

5-4- بحث و مقایسه با تحقیقات دیگر 145

5-5- محدودیت‌‌های و مشکلات تحقیق 146

5-5-1- محدودیت‌‌های تحت کنترل محقق 146

5-5-2- محدودیت‌‌های خارج از کنترل محقق 146

5-6- پیشنهادهای تحقیق 147

5-6-1- پیشنهادهای حاصل از ادبیات موضوعی تحقیق 147

5-6-2- پیشنهادهای مبتنی بر یافته‌های تحقیق (به تفکیک فرضیه‌های تحقیق) 147

5-6-3- توصیه‌هایی برای محققان آتی 149

منابع و ماخذ 150

پیوست‌ها 152

چکیده انگلیسی 155

 

 

 

 

لینک کمکی