بررسی تطبیقی مدارس بر اساس مولفه های سازمان یادگیرنده

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن بررسی تطبیقی مدارس بر اساس مولفه های سازمان یادگیرنده :

دید کلی :
هدف از دانلود این پایان نامه رشته علوم تربیتی بررسی تطبیقی مدارس بر اساس مولفه های سازمان یادگیرنده پیتر سنگه می باشد


توضیحات کامل :

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

بررسی تطبیقی مدارس بر اساس مولفه های سازمان یادگیرنده

 

 

 

*ضمیمه شدن پرسشنامه بصورت رایگان:)

 

 

 

 

 

 

چکیده:

امروزه مفهوم نوینی که با پیچیده شدن محیط سازمان‌ها مطرح می‌شود, مفهوم (سازمان یادگیرنده) می‌باشد. هر چقدر عدم اطمینان محیطی (پیچیدگی وتغییرات محیطی) بالا باشد, سازمان‌ها نیاز بیشتری به دانستن و آگاهی گسترده از عوامل محیطی دارند تا بتوانند خود را با تغییرات و تحولات محیطی تطبیق دهند. سازمان یادگیرنده را نوعی از سازمان به شمار می‌آورند که هدف اصلی آن یادگیری است و آموزش و یادگیری در آن نهادینه شده است.(سازمان یادگیرنده) در طول زمان می‌آموزد, تغییر می‌کند و عملکردش را متحول می‌سازد. (سازمان یادگیرنده) سازمانی است که عملکردهایش از طریق آگاه شدن و درک بهتر بهبود می‌یابد و اصلاح می‌شود (الوانی, 1378-ص3) 

 

برای ایجاد و توسعه سازمان‌های یادگیرنده لازم است گام‌های اولیه را از مدارس و ایجاد عادت به تفکر خلاق و یادگیری دائمی در تربیت شوندگان آغاز کنیم. کسب اطلاعات درست یادگیری در سنین خردسالی و در سالهای نخستین مدرسه شکل می‌گیرد و در طول حیات ادامه می‌یابد. مهارت‌های شناختی درست لازمه پیشرفت تحصیلی و ایجاد رغبت و انگیزه برای یادگیری می‌باشد. یادگیری تنها به سالهایی که در مدرسه می‌گذرد اختصاص ندارد ایجاد فرهنگ یادگیری و تبدیل مدارس به سازمان‌های یادگیری مستلزم نگاهی دیگر به آموزش وبرنامه‌ریزی آن است. (مشایخ, 1380- ص135-164)

 

در تحقیق حاضر, حجم نمونه تحقیق 94نفر شامل 75 دبیر و 19 مدیر بوده که البته این افراد از 7 دبیرستان یعنی 2 دولتی و 5 غیرانتفاعی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از جامعه‌ 25 مدرسه‌ای انتخاب شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی و به کاربردن پرسشنامه‌ای که حاوی 30 سوال 5 گزینه‌ای بود, دیدگاه دبیران ومدیران دبیرستانهای دخترانه منطقه 2 شهرتهران, نسبت به یادگیرنده بودن سازمانشان (مدرسه) سنجیده شد. اطلاعات حاصله با بهره‌گیری از آمار توصیفی (فراوانی,درصد, جداول, نمودارها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از تجزیه وتحلیل دیدگاه دبیران و مدیران, رشته تحصیلی, مدرک تحصیلی, سابقه خدمت و ... نتایج زیر به دست آمد.

 

1- مدارس غیرانتفاعی منطقه 2 شهر تهران بیش از مدارس دولتی این منطقه از ویژگی‌ها و اصول یک سازمان یادگیرنده برخوردارند.

2- اصول و ویژگی‌های سازمان یادگیرنده در گروه دبیران بیش از گروه مدیران است.

3- با بالا رفتن سابقه خدمت و مدرک تحصیلی افراد به سمت ویژگی‌ها واصول سازمان یادگیرنده می‌روند.

4- با توجه به رشته تحصیلی بیشترین افراد نمونه از رشته علوم انسانی هستند که این نشان‌ دهنده بالاتر بودن این ویژگی‌ها در این گروه است.

 

 

 

کلمات کلیدی:

سازمان یادگیرنده

یادگیری سازمانی

ویژگی سازمان یادگیرنده در مدارس

 

 

مقدمه:

سازمان یادگیرنده سازمانی است که با ارتقای دائمی ویادگیری فردی, گروهی ودر نتیجه یادگیری سازمانی کارکنان, موجبات تکامل وبالندگی و پویایی افراد و سازمان را در تعادل با محیط متغیر فراهم می‌سازد. در یادگیری‌ سازمانی ترتیبی اتخاذ می‌شود که با ایجاد ارتباط بین آگاهی‌ها و دانش فردی اعضای سازمان که از تجربیات کاری و سایر مجاری کسب دانش فرا گرفته شده (نوعی دانش جمعی و سازمانی حاصل آید. (الوانی, 1383-ص21)

 

سازمان یادگیرنده مفهوم نوینی است که همراه با پیچیده شدن محیط سازمان‌ها مطرح شده است. هر چقدر عدم اطمینان محیطی ناشی از پچیدگی و تغییرات آن بالاتر باشد سازمان‌ها برای تطبیق خود با تحولات محیطی نیاز شدیدتری به دانش و آگاهی گسترده از عوامل محیطی پیدا می‌کنند.مفهوم سازمان یادگیرنده با توجه به پیچیدگی روزافزون محیط سازمانی و افزایش عدم اطمینان در محیط, مفهوم بسیار معتبری است توانایی سازگاری سازمان با محیط متغیر به یادگیری بستگی دارد. برای رقابت با سازمان‌های دیگر,یک سازمان باید بهتر از آنها یاد بگیرد و دانش خود را سریعتر و گسترده‌تر از آنها در سراسر سازمان به کار بندد. امروزه, سازمان‌ها و کارکنان آنها, باید پیوسته خود را با شرایط و موقعیت‌های جدید سازگار سازند تا بتوانند در دراز مدت دوام بیاورند. این, واقعیت سازمان‌های جدید است (علاقه‌بند, 1385)

 

 

 

 

 

بررسی تطبیقی مدارس بر اساس مولفه های سازمان یادگیرنده
فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات تحقیق 1

تعریف و بیان مسأله 2

اهمیت مسأله 5

هدف تحقیق 9

سوالات تحقیق 9

تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق 10

 

فصل دوم: ادبیات تحقیق 14

 بخش اول: پیشینه نظری تحقیق 18

سیر تحولات نظریه‌های سازمان ومدیریت 18

سابقه سازمان یادگیرنده 21

تئوری یادگیری سازمانی 24

تعاریفی از یادگیری سازمانی 25

سازمان یادگیرنده 28

یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 34

نقش مکاتب فکری در سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی 37

اصول سازمان‌های فراگیر از نظر (پیترسنج) 40

تفاوت سازمانهای یادگیرنده با سازمان‌های سنتی 54

بررسی و مقایسه نظریه پیترسنج با نظریه صاحبنظران دیگر 58

چگونه یک سازمان یادگیرنده با سازمان‌های دیگر متفاوت است؟ 60

اجزای سازنده سازمان یادگیرنده 66

سازمان یادگیرنده در آینده 69

راهبردهای ایجاد و گسترش سازمان یادگیرنده 70

راهکارهای اجرایی سازمان‌های یادگیرنده 75

مزایای ایجاد سازمان یادگیرنده 76

تغیرات ساختاری لازم براساس سازمان یادگیرنده در درون سازمان موجود (مدارس) 78

مدارس یادگیرنده 80

ویژگی‌های مدرسه یادگیرنده 89

مقایسه‌ مدارس دولتی و غیرانتفاعی 96

بخش دوم: بررسی پیشینه تحقیق 99

نتیجه‌گیری 114

 

فصل سوم: روش تحقیق 118

 روش تحقیق 119

جامعه آماری 120

نمونه و روش نمونه‌گیری 120

روش جمع‌آوری اطلاعات  121

روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 122

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافته‌ها 123

 اطلاعات توصیفی گروه نمونه 124

جمع‌بندی 131

 

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات 132

بحث و نتیجه‌گیری 133

محدودیت‌های پژوهشی 134

بررسی تطبیقی مدارس بر اساس مولفه های سازمان یادگیرنده
فهرست منابع 137

ضمائم 142

 

لینک کمکی