پروپوزال طراحی پلان آزاد در محیط های اداری و تاثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن پروپوزال طراحی پلان آزاد در محیط های اداری و تاثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان :

دید کلی :
دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد معماری طراحی پلان آزاد در محیط های اداری و تاثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان


توضیحات کامل :

دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد معماری

طراحی پلان آزاد در محیط های اداری و تاثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان

 

 

 

 

 بیان مساله

در طراحی ساختمان‌های اداری از دو سیستم باز و بسته استفاده می‌شود. سیستم باز اداری به فضاهایی اطلاق می‌شود که توسط جداکننده‌های سبک از هم تفکیک شده اند. سیستم بسته اداری به فضاهایی اطلاق می‌شود که توسط دیوارهای جداکننده و به صورت اتا قهای مستقل می‌باشند. به طور کلی ساختمان‌های اداری دارای فضاهای اصلی, فضاهای پشتیبانی, خدمات و مسیرهای گردش می‌باشند که طراحی داخلی عامل کلیدی رضایت شغلی در آنهاست. طراحی فضای کاری ممکن است موفقیت سازمانی را با ایجاد فضایی که کیفیت کار, روش و کمیت را ساپرت می‌کند , افزایش دهد و تغییر و تحولات و میزان غیبت را بهبود ‌بخشد. بطور فزاینده‌ای, معماران, طراحان داخلی و مدیران رفاهی, نقش راهبردی جدیدی به عنوان مشاوران آشنا با رفتار انسانی و سازمانی بر عهده دارند (همیلتن , 1977). شمار زیادی از شرکت‌ها از طراحی داخلی فضای کار به عنوان وسیله‌ای در جهت جذب و حفظ کارشان استفاده می‌کنند, آخرین تحقیقات انجمن آمریکایی طراحان داخلی نشان می‌دهد که طراحی داخلی فضای کار ابزاری است که می‌تواند به موفقیت شرکت‌های بزرگ در حل چالش‌ها کمک کند. کارکنان و جویندگان کار می‌گویند محیط فیزیکی یکی از سه عامل برتر تأثیرگذار در تصمیم آنها در پذیرش یا ترک شغل است.

 

کارمندان مدت زیادی را در یک ساختمان می‌گذرانند بنابراین محیط فیزیکی بر فعالیت آنها و بطور مستقیم بر کارایی و تولیدشان اثر گذار است. اغلب فرض بر این است کارکنانی که بیشتر از محیط فیزیکی کارشان راضی هستند نتیجه کار و تولیدشان بهتر است. شرایط دما, کیفیت هوا, نور و شرایط صدا در محیط اداری بر میزان تولید و بهره‌وری تأثیر دارد. در واقع مطالعات زیادی بطور مؤثر ثابت می‌کند که کاراکترهای محیط فیزیکی اداره می‌تواند اثر قابل توجهی بر رفتار, ادراک و بهره‌وری کارکنان داشته باشد (کمرولزمان  و همکاران, 2011). بیشتر تحقیقات پیشین اغلب بر روی یک فاکتور تأثیرگذار بر بهره وری کارکنان در محل کار متمرکز بود. و تقریبا هیچ مطالعه‌ای انجام نشده که رابطه بین تمام فاکتورهای فیزیکی محیط کار و بهره‌وری کارکنان را نشان دهد. بنابراین این مقاله سوابق چندین فاکتور محیطی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر بهره‌وری کاری کارکنان تأثیر می‌گذارد را بررسی می کند. 

 

در اکثریت ساختمانهای اداری در ایران متأسفانه صرف تأمین فضای فیزیکی اهمیت داشته و تأمین نیاز روحی کارمندان دچار غفلت می‌شود آنچه افراد در انجام وظایفشان بدان نیاز پیدا می‌کنند روحیه سرزندگی و شادابی و انرژی برای انجام آن است. حال آنکه فضای محیط کار در ایجاد این روحیات بسیار دخیل است که متأسفانه همین جنبه روانی محیط کار بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته در بلند مدت سبب خستگی و بی قراری افراد می‌گردد و بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه زمینه نارضایتی کارمندان را فراهم می‌سازد .مشخص شده است که محیط داخلی در یک اداره تأثیر زیادی بر نگرش, رفتار, رضایت و بهره‌وری کاری کارکنان دارد. بر اساس اظهارات (آندریان لیمن  ,1995), افرادی که از دما, کیفیت, آب, نور و شرایط سر و صدا در دفتر کارشان راضی نیستند, بیشتر از تأثیر آنها بر تمرکزشان در کار شکایت دارند. تحقیقات دیگر همچنین نشان می‌دهند که "تولید " ارتباط نزدیکی با شرایط محیط داخلی دارد. به هر حال چگونگی تأثیر کیفیت محیط داخلی بر تولیدات, یک چالش بزرگ است. 

 

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نه فقط دما, کیفیت نور و صدا باید مورد توجه قرار گیرد , بلکه همچنین باید کیفیت هوای داخلی, راحتی حرارتی, طرح فضاهای کاری خصوصی, طرح رنگ فضای کار, گیاهان داخلی, لایه‌های گرد و غبار و آلاینده‌های بیولوژیکی, تجمع دی‌اکسیدکربن داخلی و بسیاری عوامل دیگر باید توسط مدیران ارشد سازمان‌ها مورد توجه قرار گیرند. نهایتاً یک محیط اداری راحت مهم است که بتواند کارمندان را قادر به تمرکز و انجام هرچه بهتر وظایفشان کند. این می‌تواند کیفیت زندگی در کار را جهت بهره‌وری هرچه بهتر کارکنان ادارات فراهم کند (کمرولزمان و همکاران, 2011).

 

همانطور که گفته شد تحقیقات همواره نشان داده اند که ویژگی‌های محیط اداری می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رفتار, نگرش و بهره‌وری کارکنان داشته باشد (آلتمن و لت , 1969). (دول و اسکرودر , 2001) اظهار داشتند که در محل کار رضایت کاربر به عنوان مهمترین فاکتور در موفقیت سازمان به رسمیت شناخته شده است و به عنوان یک شاخص کلیدی در بهره‌وری در نظر گرفته شده است و بر اساس این منطق است که سطوح بالای رضایت‌مندی سبب بهبود روحیه و کاهش سردرگمی می شود. همچنین این تحقیق نشان داد که رضایت از محیط کار بطور مستقیم به رضایت شغلی کارکنان و بطور غیرمستقیم به تعهد سازمانی و میزان حجم معاملات مربوط می‌شود.بطور کلی مطالعات انجام شده بر معیارهایی مانند صدا, نور, دما, وجود پنجره و... نشان می‌دهد که چنین فاکتورهای از محیط فیزیکی برنگرش کارکنان, رفتار آنها, رضایت و بهره‌وریشان تأثیر می‌گذارد (کروچ و نیمران , 1989). 

 

 

 

کلمات کلیدی:

طراحی پلان آزاد

محیط های اداری

رضایتمندی محیطی

رضایت شغلی کارکنان

 

 

 

پروپوزال طراحی پلان آزاد در محیط های اداری و تاثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان
فهرست مطالب

مقدمه و کلیات 1

1-1 مقدمه 2

1-2 بیان مساله 4

1-3 ضرورت انجام تحقیق 7

1-4 فرضیه های پژوهش 8

1-5 اهداف پژوهش 8

1-6 روش انجام تحقیق 8

1-7 تعریف اصطلاحات و واژه ها 9

مواد و روش ها 11

3-1 مقدمه: 13

3-2 روش تحقیق 13

3-2-1 روش انجام پژوهش 13

3-2-2 جامعه آماری 14

3-2-3 گردآوری اطلاعات 14

3-2-4 روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 15

3-2-5  رضایت از فضاهای اداری پلان باز: 16

منابع 17

 

لینک کمکی