نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر :

دید کلی :
در دانلود پایان نامه رشته مدیریت به بررسی نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر می پردازیم


توضیحات کامل :

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر

 

 

 

 

مقدمه

      رضایت شغلی چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟ این مسأله ای است که بسیاری افراد با آن دست به گریبانند. چه افراد جویای کار که می خواهند برای اولین مرتبه محیط کار را تجربه کنند و چه کسانی که سال هاست در حرفه خود مشغولند و از مشکلات آن رنج می برند. محیط کار هر انسانی خانه دوم اوست, چه بسیار افرادی که عمده ساعات شبانه روز خود را مجبورند در محیط کاری خود بگذرانند. ساده پیداست که این محیط نیز همچون خانه باید برآورنده حداقلی از نیازهای روحی و روانی افراد باشد تا آن ها بتوانند ضمن کسب درآمد به ارتقای دانش حرفه ای خود پرداخته و خدمتی صادقانه ارائه دهند.

 

 عوامل متعددی وجود دارد که در کنار هم می توانند ایجاد کننده رضایت شغلی در افراد باشد. چه بسا تنها نبود یک عامل از مجموع این عوامل می تواند از ایجاد رضایت در فرد بکاهد یا حتی او را در زمره افراد ناراضی از شغل خود قرار دهد. میزان درآمد, وجهه اجتماعی, امکان ارتقای شغلی, نحوه مدیریت در محل کار, عدم تبعیض و میزان آگاهی فرد از شغل خود از مهم ترین عوامل ایجاد رضایت شغلی در افراد است. میزان درآمد عاملی در انتخاب شغل و یکی از جدی ترین و مهم ترین دلایل انتخاب شغل در افراد است, به گونه ای که در بسیاری از موارد حتی می تواند باعث نادیده گرفتن عوامل دیگر باشد. گاه افرادی را می بینیم که با وجود داشتن مشاغل مهم, کلیدی و دارای پایگاه و وجهه اجتماعی تنها به دلیل کمی درآمد از شغل خود احساس رضایت نکرده به گونه ای که حتی در موارد بسیاری به تغییر شغل خود حتی با شغل هایی با منزلتی پائین تر اقدام می کنند.

( ادمین,25/5/1388,www.kimia.com )

 

در سال های اخیر پژوهش های زیادی در خصوص رضایت شغلی و رابطه آن با ارتباط اثربخش و سایر عوامل مؤثر در رضایت شغلی انجام گرفته است. رابینز   در ایالت نیوجرسی آمریکا در مورد روابط کارفرمایان با زیردستانشان تحقیقاتی انجام داده است. اودریافت که مهارت های ارتباطی مدیران و رفتار سازمانی می تواند در رضایت شغلی کارکنان نقش مهمی را ایفا کند. هاستینگز2در تحقیق خود به این نتیجه رسید کـه مدیر می تواند بـا ایجاد زمینه روابط مؤثر در سازمان انگیزه و رغبت شغلی کارکنان را افزایش دهد. مون   در بررسی های خود خاطرنشان می کند که مدیران با ارتباط مناسب و درست می توانند به کارکنان در دستیابی به اهداف سازمانی و تصمیم گیری عقلانی کمک کنند. کاکس (Cox) در پژوهشی که در مورد قدرت نفوذ و ارتباط مدیران انجام داد دریافت که یکی از مهارت های مدیر ارتباطی است و مدیران می توانند با استفاده از مهارت های ارتباطی بر کارکنان نفوذ بیشتری داشته و در نتیجه باعث انگیزش بیشتر در کارکنان شوند. بررسی ها نشان می دهند که ارتباط مدیر بـا کارکنان یک جز اصلی مدیریت است. مدیر می تواند به شیوه های مختلف مانند استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ( اتوماسیون, ایمیل, سایت, سامانه پیام کوتاه, تلفن, گفتگوی اینترنتی و ...) تجهیزات و وسایل سمعی و بصری, ویدئو, نشریات و ... با کارکنان ارتباط برقرار کند.مدیر با ایجاد ارتباطات اثربخش با کارکنان می تواند در افزایش روحیه گروهی و رضایت شغلی آنها نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد.(حسن زاده و اعتصامی , 1380,www.ui.com)

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

رضایت شغلی

نظریه های رضایت شغلی

شاخصهای رضایت شغلی

ارتباط رضایت شغلی با مفاهیم دیگر

 

 

 

نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر
فهرست مطالب

  مقدمه

  رضایت شغلی و افزایش بهره وری

 رابطه شخصیت با موفقیت شغلی

 رابطه رضایت شغلی با شخصیت افراد

 تعاریف رضایت شغلی

 نظریه های رضایت شغلی

 شاخص های رضایت شغلی

 عوامل موثر بر رضایت شغلی

 رضایت شغلی و بهره وری

 عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی

 رضایت شغلی و تعهد سازمانی

 پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی

  رضایت شغلی و عملکرد

  اندازه گیری رضایت شغلی
  تعهد سازمانی

منابع

لینک کمکی