ارائه مدل مفهومی برای تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن ارائه مدل مفهومی برای تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی :

دید کلی :
دانلود پایان نامه رشته مدیریت ارائه مدل مفهومی برای تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی


توضیحات کامل :

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

ارائه مدل مفهومی برای تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی

 

 

 

مقدمه

در این پایان نامه به تعاریف و تشریح ویژگی های مولفه های پژوهش پرداخته می شود. در ابتدا به تعاریف و مبانی نظری سرمایه فکری, اهمیت سرمایه فکری و ابعاد آن پرداخته می شود. در بخش دوم تعاریف و مفاهیم مرتبط در دو بعد رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی مورد مطالعه قرار می گیرد و در انتها به برخی از تحقیقات مرتبط با سرمایه فکری و رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی اشاره می شود. 

 

سرمایه فکری یک مفهوم چند رشته ای است و فهم و درک آن در رشته های مرتبط با کسب و کار و تجارت متنوع است(هوانگ و لوثر , : ). در خصوص میزان شناخت ما از سرمایه های فکری توافق چندانی وجود ندارد. سرمایه های فکری اگرچه در قبل ناشناخته بود ولی اکنون به اشکال مختلف در فرآیند توسعه اقتصادی, مدیریتی, تکنولوژیکی و اجتماعی به ایفای نقش 

می پردازد. انقلاب حاصله در تکنولوژی اطلاعات, اهمیت در حال افزایش دانش و اقتصاد مبتنی بر دانش, الگو های در حال تغییر ایجاد جامعه شبکه ای و همچنین پیدایش نوآوری به عنوان مهمترین عوامل تعیین کننده مزیت رقابتی از جمله مواردی هستند که موجبات افزایش اهمیت سرمایه فکری در شرکت ها را بیش از پیش فراهم کرده است( انواری رستمی و رستمی, : ).

 

تحقیقات در زمینه سرمایه فکری در سال آغاز گردید و بطور عمده به افزایش آگاهی در مورد وجود و ارزش دارایی های ناملموس در سازمان و گسترش مدل های طبقه بندی سرمایه فکری مربوط می شد(مار و دیگران, : ).تاکنون از سرمایه فکری تعاریف متنوعی ارائه شده است. در سال های اخیر افراد و گروههای زیادی از رشته های گوناگون سعی کرده اند تا تعریفی استاندارد از سرمایه فکری که مورد توافق همه باشد را ارائه دهند(نظری و هرمانس , : ). نکته ای که در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد اینست که پیشگامان تحقیق و عمل در زمینه سرمایه فکری عبارتند از: سویبی, استوارت, ادوینسون و مالون, سالیوان, بروکینگ و رز(آرناس و لاواندروس , : ).

 

رز و دیگران, ادوینسون و مالون بیان داشته اند که بین ارزش بازاری شرکت و ارزش دفتری آن تفاوت وجود دارد, که این چیزی بیش از یک ارزش پنهان نیست, آنها بیان داشته اند که این ارزش پنهان می تواند به مفهوم دارایی های ناملموس شرکت تجزیه و تحلیل شود, و نام سرمایه فکری را بر آن اطلاق کردند(سولر و همکاران , : ). رز مسلم می پندارد که مفهوم سرمایه فکری فقط درک و تشخیص محض یا توضیح ارزش ضمنی یک سازمان نیست, بلکه هدف آن همچنین جابجا کردن نتایج تشخیص یا توضیح ارزش ضمنی سازمان به ارزش های جدید است(چو و دیگران , : ).ادوینسون و مالون سرمایه فکری را چنین تعریف کرده اند: دانشی که می تواند به ارزش تبدیل شود(نظری و هرمانس, : ). آنها برای توضیح سرمایه فکری از استعاره درخت که زندگی اش وابسته به ریشه است, و آن نیز در زیر خاک و پنهان است, استفاده می کنند و می گویند که موفقیت شرکت به سرمایه فکری اش وابسته است که آن نیز یک منبع پنهان است (آرناس و لاواندروس, : ). در سال استوارت مفهوم سرمایه فکری را گسترش داد(جوهانسن و دیگران , : ). و آنرا چنین تعریف کرد: مواد فکری ـ دانش, اطلاعات, دارایی فکری و تجربه ـ که می تواند برای ایجاد و خلق ثروت استفاده گردد(نظری و هرمانس, : ). بروکینگ سرمایه فکری را چنین تعریف می کند: سرمایه فکری اصطلاحی است که به دارایی های ناملموس جمعی داده شده است که سازمان را برای عمل قادر می سازد(بروکینگ , ).

 

 

 

کلمات کلیدی:

رضایت شغلی

منابع انسانی

حفظ منابع انسانی

سرمایه فکری سازمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارائه مدل مفهومی برای تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی
فهرست مطالب

مقدمه 2

1- مبانی نظری سرمایه فکری 3

1. مفهوم سرمایه فکری: 3

2. سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری 10

3. انواع سرمایه فکری 11

2-2-4- اهمیت سرمایه فکری در سازمان 16

2-2-5- مدیریت موفق سرمایه فکری 17

2-2-6- دلایل اندازه گیری سرمایه فکری توسط شرکتها 19

2-2-7- الگوهای اندازهگیری سرمای فکری 20

2-2-8- روش های اندازه گیری سرمای فکری 22

2-2-9- بررسی شاخصهای سرمای فکری در ایران 31

2-2-10- بررسی شاخصهای سرمای فکری در کشورهای دیگر 31

2-3- مبانی نظری حفظ منابع انسانی و رضایت شغلی 32

2-3-1- تعریف مدیریت 32

2-3-2- مدیریت منابع انسانی و عملکرد مدیر پرسنل 33

2-3-3- اهداف مدیریت منابع انسانی 34
2-3-4- وظایف مدیریت منابع انسانی 35
2-3-5- وظایف اجرایی مدیریت منابع انسانی 35
2-3-6- نگهداشت نیروی انسانی 39
2-3-7- رضایت شغلی  کارکنان 44

2-4- پیشینه تحقیق 60

2-4-1- پیشینه داخلی: 60

2-4-2- پیشینه خارجی: 65

2-5- مدل تحقیق 68

منابع انگلیسی 73

 

 

 

لینک کمکی